Publiceret den: 09-09-2021
Romanen Hvide Elefanter er en sviende kritik af snæversynet og ineffektiv udviklingspolitik midt i den største udfordring, menneskeheden nogensinde har stået overfor: klimakrisen.

Med satiren som skarptslebent våben beskriver bogen, hvordan selv de bedste ideer og ædleste motiver må lade livet til fordel for politiske dogmer, vanetænkning og korruption i et udviklingssystem, der formår at spænde ben for nye tiltag og reelle ønsker om at gøre op med status quo.

Plottet følger den danske ingeniør Alan Bang, der i en nær fremtid har opfundet en soldrevet pumpe med potentiale til at genskabe oaserne i Afrika og vende den truende ørkendannelse hen over ækvator.
Til trods for hovedpersonens kamp for at gøre en forskel i verden, må han se sig slået tilbage igen og igen af såvel Afrikas barske realiteter i form af korruption og religiøse fanatikere som af et dansk udviklingssystem, der går mere op i smarte buzz-words, bureaukrati og symbolpolitik end i reel forandring, og som slet ikke er indrettet til at lade iderige entreprenører forsøge at redde verden med smart teknologi.

Forfatteren bag bogen er journalist Jakob Brodersen, der gennem en årrække selv har fulgt en stribe danske virksomheders livtag med Afrikas virkelighed og det danske udviklingssystem.

Forfatteren udtaler sig således om Hvide elefanter:

"Hvide Elefanter er skrevet boblende af frustration og indignation på vegne af de mange gode entreprenører, jeg har fulgt som journalist gennem de seneste ti år, hvor jeg har tilbragt en del tid i bl.a. Uganda og Kenya.
Jeg har på nærmeste hold været vidne til, hvordan innovative ildsjæle har lagt blod, sved og tårer i at udvikle geniale løsninger til Afrika på nogle af verdens største udfordringer – kun for at miste fodfæstet på grund af mangel på passende støtteordninger eller finansiering, der kunne have dannet grobund for ægte, bæredygtige løsninger, der kunne have gjort en kæmpestor forskel indenfor grøn energi, vand, fødevarer… you name it."

Og han uddyber:
"Der er en tendens til, at vi herhjemme - især på Christiansborg – lider under den pudsige opfattelse, at Danmark ikke hænger sammen med resten af verden; særligt ikke Afrika. Der er tilsyneladende en udpræget modvilje mod at erkende, at vi ved at investere seriøst i bæredygtige løsninger til Afrika kan forsøge at modvirke nogle af de enorme problemer, vi står overfor – klimamæssigt, flygtningemæssigt og humanitært. Om kort tid rammer de problemer os selv, så investering i bæredygtighed i Afrika er i virkeligheden investering i vores egen fremtid.
Formålet med bogen er at få folk til at lukke øjnene op. Og det gør man nogle gange mest effektivt ved at træde dem hårdt over tæerne med fuldt overlæg."

Hvide Elefanter er Jakob Brodersens fjerde roman.
Den udkommer torsdag den 16. september på Forlaget Brændpunkt.

Der afholdes reception for udgivelsen 16. september 2021 kl. 16-18 på Ølluminati Brewpub, St. Sct. Peder Stræde 8, 8800 Viborg.

For yderligere information, interview, fotos, læseeksemplarer mv., kontakt forlaget Brændpunkt på mail forlaget.braendpunkt@gmail.com tlf. 6131 9854 eller forfatter Jakob Brodersen på tlf. 2068 3398 eller mail jakob@brodersen.tv

Pressefoto: Ole Jeppesen

Forlaget Brændpunkt