Publiceret den: 01-09-2021
50 ÅRS JUBILÆUM FOR HELE DANMARKS "KAFFEMAND"

MENY kaffe startede i 1971 og leverer hvert år 50 millioner kopper kaffe til små og mellemstore virksomheder

Da MENY kaffe startede i 1971 for 50 år siden, kørte firmaets chauffører fra dør til dør og leverede kaffe helt hjem til hr. og fru Danmark. Her købte man så en, to eller tre poser kaffer, alt efter hvor meget man skulle bruge indtil næste gang ”kaffemanden” kom forbi på sin faste varetur.

”Kaffemanden” kører stadig rundt, selvom det i dag ikke er privatkunder, men små og mellemstore virksomheder, der har glæde af det faste besøg.

- I løbet af årene skiftede det over til erhvervssalg, selv om vi stadig har enkelte ældre kunder, der kommer til den lokale forhandler for at få deres MENY kaffe. Men selve ånden med den faste ”kaffemand”, der kommer og fylder op ude i virksomhederne, holder vi fast ved, fortæller Morten Østergaard Pedersen, der er kædechef for MENY kaffe, som 3. september fejrer 50 års jubilæum.

HALVTREDS MILLIONER KOPPER KAFFE HVERT ÅR
Kæden består i 2021 af 11 selvstændige forhandlere, der dækker hele Danmark. Hvert år leverer kæden over 300 ton kaffe – eller omkring halvtreds millioner kopper – til danske virksomheder.

Som i 1971 er den lokale forankring stadig vigtig for den 100 % danskejede kæde.

- Det betyder noget for vores kunder, at de kender deres faste ”kaffemand” og har tillid til at han ved præcis, hvad man skal bruge, hvor tingene skal sættes hen og hvad der ellers er aftalt. Vi går hele vejen for at yde den bedste service og tror på, at den individuelle måde vi gør tingene på også er den rigtige langt ud i fremtiden, siger Morten Østergaard Pedersen.

FRA MADAM BLÅ TIL AVANCEREDE KAFFEAUTOMATER
Tilbage i 1971 bestod sortimentet kun af ganske almindelig formalet kaffe i god kvalitet til kaffemaskinen eller madam blå-kanden. I dag er der over 2.500 varenumre i kataloget, der dækker det meste af virksomhedernes forbrugsbehov inden for varme og kolde drikke, søde sager, bionedbrydelige engangsartikler, rengøring, hygiejne, borddækning og ikke mindst kaffemaskiner og -automater.

- Vi vil gerne gøre det så nemt for vores kunder som muligt og finde de løsninger, der passer præcist til deres behov. Ligesom vi har faste kontaktpersoner og chauffører, er det også vores egne teknikere, der servicerer maskiner og automater ude hos kunderne, fortæller kædechefen.

DANSK PASSION FOR KAFFE
Kaffesortimentet er stadig i centrum hos MENY kaffe, men også her ser verden helt anderledes ud end i 1971. Formalet kaffe kommer i mange varianter, men der er også hele bønner, espresso og instantkaffe og ikke mindst økologisk fairtrade-kaffe at vælge mellem.

- De seneste mange år har vores primære samarbejdspartner været Peter Larsen Kaffe, der producerer vores kaffe. Ligesom os er de danskejet og deler mange af vores værdier, også når det kommer til kvalitet, service og passion for kaffe, siger Morten Østergaard Pedersen.

JUBILÆUMSFEST 3. SEPTEMBER I FREDERICIA
50 års jubilæet fejres i Fredericia, først med en reception for kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere, og om aftenen med en stor jubilæumsfest for alle kædens medarbejdere.

- Det er medarbejderne, der i dag viderefører ånden fra den oprindelige ”kaffemand”, så vi glæder os til at holde fest for mere end 70 medarbejdere fra hele landet, siger kædechefen for MENY kaffe.
Morten Østergaard Pedersen
Telefon:9610 4533