Publiceret den: 01-09-2021
Godt 263.000 visirer fra Coop kommer nu til at hjælpe Ghana med at dæmme op for corona-pandemien

Fra medarbejderpleje til velgørenhed
Som ansvarlig virksomhed har Coop naturligvis sikret sig, at deres medarbejdere kunne beskyttes bedst muligt mod smitte under cornona-krisen. Det resulterede bl.a. i betydelige indkøb af mundbind og visirer, som primært frontpersonalet kunne anvende i butikkerne. Men med den nylige tilbagekaldelse af alle corona-relaterede restriktioner for butikshandelen er der ingen grund til at det ubrugte beskyttelsesudstyr skal optage plads på Coops lagre – og det kommer nu Ghana, der er hårdt ramt af corona, til gode.

- ”Vi er utroligt glade for, at Coop tager ansvar for udviklingen og ønsker at gøre en forskel gennem denne donation”, siger Hans Frederik Dydensborg, formand for Global Medical Aid. ”Siden 2010 har vi opbygget en række tætte samarbejder med fattige lande i såvel Afrika som Asien og Mellemøsten, og netop her er der i dag et kæmpe behov for at få støtte til pandemibekæmpelsen udefra. Global Medical Aid arbejder direkte sammen med erhvervslivet, og vi er vant til at håndtere transport af store leverancer af fx medicin og hospitalsudstyr over hele verden.”

Hos Coop sætter man også stor pris på det effektive samarbejde, hvor Global Medical Aid tager sig af transporten til Vestafrika:
”Jeg er glad for, at vi i Danmark er kommet nogenlunde sikkert igennem Corona. Jeg er glad for, at vi ikke behøver at gå med visirer mere. Og jeg er meget glad for, at vi nu kan hjælpe andre, der har brug for visirerne,” siger Coops administrerende direktør, Kræn Østergaard Nielsen.

111 paller med visirer
Visirer i originalemballage fylder en hel del, og der skulle da også fire store lastbiler til at fragte de 111 paller med 263.000 visirer fra Coops hovedlager på Fyn til Global Medical Aids lagerhal i Skibby på Sjælland.
- ”Heldigvis har vi opbygget en effektiv logistik og er vant til at håndtere de store leverancer”, fortæller Hans Frederik Dydensborg. ”Vi får bare donationen leveret til vores lager og sørger så for den videre transport frem til modtagerne – præcis som en vognmandsvirksomhed. I løbet af de seneste år har vi fx sendt 15 containere med hospitalssenge og -udstyr til Ghana og Burundi.”

Global Medical er en privat organisation, der udelukkende støttes af private fonde og primært arbejder sammen med de respektive modtagerlandes sundhedsministerier, så praktiske og politiske forhindringer minimeres. Hans Frederik Dydensborg foretager også personligt kontrolbesøg i forbindelse med alle større donationer for at sikre, at samtlige aftaler overholdes, og udstyret kommer de rette slutbrugere til gode.

Billedtekst:
De 111 paller med visirer fra Coop ankom med fire lastbiler til Global Medical Aids lager i Skibby på Sjælland onsdag 1. september.
Kontakter

Global Medical Aid: Hans Frederik Dydensborg: 27 64 64 27 / hfd@globalmedicalaid.com
Coop: Kommunikations- og analysechef Lars Aarup: 30919266 / lars.aarup@coop.dk

Global Medical Aid
Global Medical Aid er en humanitær organisation, der indsamler brugbar medicin og funktions-dygtigt hospitalsudstyr til fordel for fattige lande. Organisationen blev stiftet af advokat Hans Frederik Dydensborg i 2010, og har i dag 82 medlemmer.
På nuværende tidspunkt har Global Medical Aid doneret medicin og udstyr for over 250 mio. DKK til Afghanistan, Albanien, Benin, Burkina Faso, Burundi, Cambodja, Kenya, Makedonien, Nepal, Senegal, Somaliland, Sri Lanka, Tanzania og Ukraine i samarbejde med de pågældende landes sundhedsministerier og/eller internationale organisationer.

Foreningen Global Medical Aid
Formand Hans Frederik Dydensborg