Publiceret den: 20-08-2021
En have er et lille stykke natur. Uanset om haven er på 1000 m2 eller blot er 50 m2 stor, så bidrager planter og blomster i haven til den samlede natur. Selv det mindste staudebed eller altankasse med nektarholdige planter giver mulighed for, at diverse insekter kan finde føde. Asfalt, betonfliser og anden ”ikke levende” belægning levner ikke megen plads til dyre- og insektlivet, mens træstammer, brændestabler og fuglebade er essentielle for livet i haverne.

Vær med til at sikre flere insekter i din have
Landets havecentre og planteskoler indbyder til Havens Dag d. 12. september, og i år vil der med temaet ”Dyreliv i haven” være fokus på de planter og blomster, der især er gode for insektlivet. I havecentrene er der stor faglighed omkring planterne, men gartnerne er ikke biologer. Til gengæld ved gartnerne under hvilke forhold planterne trives bedst. Skal du plante på fritidsgrunden, i forhaven, i højbedet, på terrassen, i altankassen eller under skyggefulde træer, så kan du søge hjælp hos gartneren. Havecentrenes store udbud af planter hjælper dig til at få indrettet og plantet din have til med de bedste insektvenlige planter, så du kan være med til at øge biodiversiteten.

Kom og vær med
Søndag d. 12. september vil havecentre og planteskoler have ekstra mange planter, der lige præcis opfylder de drømme, som du og havens insekter måtte have. Havens Dag afholdes i år for 30. gang, og i år kan du hente en nyttig liste med 72 planter, der især er gode som fødeplanter til havens insekter. Mange flere planter bidrager til insekternes behov for pollen og nektar, men netop fødeplanterne er vigtige for insekterne – her opformeres nemlig de næste generationer.
Nogle planter bliver spist
Da mange haveejere er udfordret med dyr, der spiser planterne, har vi desuden udarbejdet nyttige lister over planter, som hjorte sjældent spiser. Du kan også få en nyttig liste med stauder og sommerblomster, som sneglene går udenom – begge lister deles ud i dit lokale havecenter i forbindelse med Havens Dag.

Se mere på www.havensdag.dk
Vel mødt!
Billedtekst Nye generationer.jpg: De danske havecentre og planteskoler afholder Havens Dag den 12. september, og der er fokus på dyrelivet i haven

Yderligere oplysninger fås hos Per Boisen Andersen, Danske Havecentre på telefon: 66 17 44 89 eller e-mail: pb@danskehavecentre.dk Se også: www.danskehavecentre.dk