Publiceret den: 18-08-2021
Maribo får sin egen trold
Maribo Craft Days har skaffet en Thomas Dambo-trold til Maribo

Nu kan vi endelig begynde at glæde os til en trold. Vi har næsten alle tilladelser i hus, så nu tør vi godt fortælle, at der kommer en Thomas Dambo-trold til Maribo.

Trolden har længe været tegnet og ønskeplaceringen fundet. Og nu er det ganske vist, Maribo får sin egen trold i området tæt på Frilandsmuseet og Hylddalen (udendørs amfiteater).

Lolland Kommune, Landdistriktspuljen og LAG har støttet projektet med penge, så det er blevet muligt for Maribo Craft Days at søsætte det store projekt.

Trolden skal fremstilles i samarbejde med frivillige fra lokalområdet. Arbejdet sættes i gang ugen inden festivalen for håndarbejde, håndværk og bæredygtighed og forventes at blive gjort færdig i begyndelsen af festivalugen (uge 41).

Til troldejægere kan vi allerede nu love, at trolden bliver stående i mange år fremover.

-Maribo Craft Days har i år stort fokus på bæredygtighed. En del af vores aktører i år arbejder med bæredygtighed på flere planer. Derfor synes vi, Thomas Dambos koncept med at fremstille store kunstværker primært af genbrugsmaterialer passer perfekt til vores festival, fortæller projektleder Lasse Schwartz.

Trolden i Maribo kommer til at kunne ses. Den bliver fem meter høj og pyntet med Thomas Dambos kendte fuglekasser.

Thomas Dambo (født 1979 i Odense) er en dansk genbrugskunstner, bedst kendt for sit verdensomspændende troldeprojekt der til dags dato tæller 80 skulpturer fordelt over 10 lande. Skulpturerne, som er konstrueret af genbrugstræ, trækker mennesker fra nær og fjern ud i naturen, på eventyr og troldejagt. Thomas Dambos værker sætter fantasien i gang, samtidigt med at de er et konkret eksempel på det massive spild, og den uudnyttede værdi der ligger og roder rundt i verdens skraldespande.

Maribo Craft Days er en festival for unikt håndarbejde, håndværk, kunst, kunsthåndværk og bæredygtighed, der løber af stablen i uge 41. Et væld af tilbud om workshops, kurser, foredrag, udstillinger, debat og arbejdende hænder, se det fyldige program og læs mere om festivalen på maribocraftdays.dk

Vil man være med til at fremstille trolden som frivillig, kan man kontakte Amalie Knirke Thylkjær Jensen amalie@ivaerksaetterlolland.dk

Vedhæftet koncepttegning af den kommende Maribo-trold og foto af Thomas Dambo - både tegning og foto skal krediteres Thomas Dambo

Har du spørgsmål så kontakt projektleder Lasse Schwartz, ls@ivaerksaetterlolland.dk - 60 12 94 00 eller pr-ansvarlig Lise Ravnkilde, lise@ivaerksaetterlolland.dk - 28 44 73 87