Publiceret den: 09-08-2021
Oplev enestående scenekunst og performances fra hele verden på Cph Queer Theatre Festival.

LGBTQ+ kunstnere fra hele verden deltager i teater festival med forestillinger på Folketeatret i Nørregade, Det Kongelige Teaters Skuespilhuset, Ofelia Plads og flere centrale friluftsscener i København under Copenhagen 2021, WorldPride & EuroGames.

Cph Queer Theatre Festival ledet af Jeremy M. Thomas (HIT | Copenhagen) og Lars Werner Thomsen præsenterer et spændende program, der byder på et unikt, omfattende og varieret udvalg af scenekunst, cabaret, teatralske verdenspremierer, networking events og meget mere.

Blandt festivalens internationale store talenter er den prisvindende australske kunstner Moira Finucane, der også deltog i HIT | Copenhagens CPH Stage Festival med sin digitale livestream forestilling The Rapture. Moira vender nu tilbage med endnu en forrygende og ligeledes bæredygtig forestilling; cabareten ‘Glory Box’, der vil blive opført i foyeren på Folketeatret. Marco Magoa bringer publikum den anmelderroste forestilling ‘On the Way to the Sawmill’ med en voldsom og poetisk tone om menneskets mørke sider.

Publikum vil også kunne opleve de flotte ‘Feelings are Facts’ og ‘My Body My Nation,’ en intim soloforestilling om kunstnerens ejerskab over egen krop.

Folketeatret åbner dørene for DJ event, cabaret'er og i alt 8 af festivalens forestillinger, hvor programmet også rummer flere af HIT | Copenhagens anerkendte sæson teaterstykker. Blandt dem er Neil Labute’s komedie ‘The Money Shot’ med de danske skuespillere Tomm Voss, Dina Rosenmeier, Dorte Rømer og Mikka Deleuran og Michael Ross’s rørende og samfundsrelevante“ The Shy Manifesto ”med den CPH Culture Årets Gennembrud nominerede Daniel Neil Ash i hovedrollen. Begge stykker er instrueret af den kunstneriske leder Jeremy M. Thomas, ligeledes er verdenspremiere på Reumert vinderen Magnus Iuel Berg's ‘Berghain.’Den spiller i repertoire med Amy Gijsbers van Wijk's ‘feminine octagon [or, aristotle can eat me,]’ instrueret af Jessica O'Hara Baker.

Desuden deltager 24 inviterede queerinstruktører, dramatikere, designere og skuespillere fra bl.a. Spanien, USA, Storbritannien, Island, Iran, Sydafrika, Canada, Mexico, Japan og Rusland. Festivalen vil også byde på turbo-teaterkonceptet ‘Hot Meat’, som tager udgangspunkt i det populære og veletablerede koncept DET KOLDE BORD. Opskriften er enkel; kunstnerne får 10 dage til - ud fra en række kreative dogmer - at skabe fire helt nye forestillinger, som tager udgangspunkt i de politiske og menneskelige udfordringer, der er forbundet med at være queerkunstner i verdens brændpunkter. Forestillingerne præsenteres som pop-up performances under Copenhagen 2021 WorldPride og EuroGames på byens festival pladser.

Fælles for alle opsætningerne på Cph Queer festival programmet er, at selvom temaet er LGBTQ+ er det teater og underholdning for alle. Festivalens sætter fokus på LGBTQ fortællinger, som viser at alle mennesker i bund og grund, uanset seksualitet, gennemgår hverdagskonflikter, identitetsspørgsmål og udfordringer i livet.

Man kan læse mere om forestillingerne samt købe billetter på folketeatret.dk

For yderligere information, interviews og fotomateriale kontakt : Dina Rosenmeier tel 53787677 / email: pr@hitcph.dk
Dina Rosenmeier

Down The Rabbit Hole