Publiceret den: 15-07-2021
Efter sommerferien vender medarbejdere i tusindvis tilbage til deres kontorer. Det er tid til at vende tilbage til det normale arbejdsliv, men ikke uden skønne planter i kontormiljøet.
Forskning gennem de sidste mange år viser, at planter på kontorer bidrager til at mindske stress, øger produktiviteten, kreativiteten og ikke mindst medarbejdernes generelle velvære. Det er vigtigt at vælge de rigtige planter til kontoret, hvor lysforhold sjældent er optimale. Det skal også være planter, som er nemme at passe og holder sig flotte uden den store indsats. Luftrensende planter er et ekstra plus i bogen.
Der er masser af skønne planter i de danske gartnerier, der passer perfekt til kontormiljøet, til virksomhedens reception, mødelokaler og de ofte kedelige gangarealer. Planter sender også stærke signaler om virksomhedens grønne profil, og det kan være med til at tiltrække unge mennesker, der sætter arbejdsmiljø og miljøværdier højt.
Her er fire skønne planter til formålet, men der er mange flere at vælge imellem:

Calathea
Påfugle-planter er livlige og luftrensende planter, som lukker sine blade sammen om natten, når de sover og åbner igen, når lyset bryder frem. Planternes unikke bladmønster får dem til at ligne påfuglefjer.
Vandes moderat en gang om ugen, men tåler let udtørring.. Placeres lyst ved et nord, øst eller vestvendt vindue. Den er dog ikke vild med kulde eller træk.

Chlorophytum comosum
”Væddeløber” er en potteplante som er kendetegnet ved sine grønne og hvidstribede blade, men fås også i hel grøn eller med krøllede blade. Chlorophytum er en meget robust plante, som tåler udtørring og meget lidt lys, samt både høj og lav temperatur. Planten er især populær fordi den har en fantastisk evne til at rense luften indendørs og er af NASA beskrevet som en af de bedst luftrensende planter.
Placering og pleje

Chamaedorea elegans
Bjergpalmen er en hårdfør plante, der skaber maksimal hygge med minimal pasning. Den er nem at pleje og er et perfekt valg til kontoret, hvor den øger luftfugtigheden og bidrager til et mere kreativt og afslappet arbejdsmiljø. Vandes moderat og må ikke overvandes. Den tåler næsten enhver placering i kontorlandskabet – både direkte sol og delvis skygge – men den trives i delvis skygge.

Dracaena Marginata
Dragetræet er en hårdfør plante, der er nem at passe. Den tåler udtørring og passer perfekt ind i kontoret, hvor den skaber en tropisk stemning. Stueplantens stamme varierer også i størrelse og form fra de tykke og tynde, over de høje, til de forgrenede og flettede. Dracena hjælper desuden med at holde klimaet på kontoret rent og fri for skadelige kemikalier. Den trives i lyse områder uden direkte sollys.
Jens Poulsen

Dania Marketing ApS