Publiceret den: 12-07-2021
En smuk fortælling om Amandas barndom på Storgården – set gennem dyrenes øjne. En historie med mange lag, som kan forstås på flere plan afhængigt af alder. En bog til både for børn og voksne og velegnet til højtlæsning.
Det eventyrlige univers handler om kærlighed og dét, der virkelig betyder noget i livet, nemlig venskaber, glæden ved naturen og ikke mindst livet og døden.
Amanda fylder snart fire år. Hun bor på Storgården sammen med sine forældre, lillebror Jakob, mormor og morfar samt sin onkel. Gården er så gammel, at både småfolk og Jordengle findes her.
I Hannibals Månestrålerejse kommer vi gennem dyrenes indbyrdes snak og handlinger tæt på livet på Storgården. Hovedpersonen er Amandas hund, Hannibal, der er gammel og snart skal forlade vores verden, da han har andre opgaver at udføre.
Ideen til bogen stammer fra breve, som Astrid Wiinblad skrev til sit barnebarn, Amanda, dengang den lille piges elskede hund, nærmede sig livets afslutning. Gennem disse breve kunne den lille pige finde trøst og mening i, at Hannibal snart skulle forlade Storgården og denne verden. Udover brevene skrev Astrid Wiinblad gennem årene mange noter om livet på gården.
"Vi har levet tre generationer sammen på Storgården. Min mor sad og observerede, og gennem mange år skrev hun om familien og dyrene. Hun er en meget spirituel kvinde, og det er ikke småting hun har set her på den gamle gård," siger forfatter Lars Wiinblad og henviser til gårdens småfolk og underjordiske væsener.
En både virkelig og magisk historie
Genren er en blanding mellem eventyr, magisk realisme, fabel og fantasy. Det er svært ikke at sammenligne historien med Den Lille Prins, Peter Plys og Brødrene Løvehjerte i én skøn forening. Men samtidig er det en virkelig fortælling om livet på den gamle gård fra 1700-tallet. Forrest i bogen er en skitse over gården og omgivelserne, fx Amanda Skoven, Solhestens Mirakelpyt, Campingvognen og Værkstedet.
"Disse steder ér virkelige. Jeg læste godnathistorier for Amanda i campingvognen, der sov vi nemlig, da huset blev sat i stand. Og Jakob blev faktisk født i værkstedet," fortæller Lars Wiinblad.
"Virkeligheden" har en central rolle i bogen. Hvad er virkeligheden? Et stort spørgsmål for en lille pige, og et spørgsmål som hendes far har svært ved at svare på. Men hunden Hannibal kommer frem til, at virkeligheden nok er i os selv, og derfor kan vi ikke finde den.
Amanda ville så gerne vide, hvor ”virkeligheden” boede henne. Hun havde spurgt sin far, for hun ville gerne besøge den sammen med ham. Her havde hendes far for en gangs skyld ikke været til megen hjælp. Så Hannibal havde forsøgt at forklare hende, at lige så længe der havde været mennesker på Jorden, så havde de også prøvet at finde ud af, hvor ”virkeligheden” var henne.

For interview med forfatteren, pressebilleder eller anmeldereksemplar:
Kontakt Lars Wiinblad, tlf. 28408003, mail: lars.wiinblad@gmail.com

Titel: Hannibals Månestrålerejse
Forfattere: Astrid og
Lars Wiinblad
Illustrator: Anette Lynge
Forlag: OnDigital
Genre: Eventyr, fabel, magisk realisme, fantasy
Alder: 8 til 99 år
ISBN: 978-87-972756-2-7