Publiceret den: 09-07-2021
Efter at have afsluttet sin uddannelse som møbeldesigner fra VIA i Herning trådte den nu 27-årige tidligere møbelsnedker Peter Serup ind i True North Designs og overtog ansvaret for det nyetablerede værksted i Lynge, nord for København.

Inden da havde Peter og True North Designs stifteren Martin Colberg lært hinanden at kende igennem 3 praktikforløb der udover at give Peter sin kommercielle debut som designer inden han havde afsluttet sin uddannelse, også havde etableret den 50-årige Københavner og den unge Nordjyde som våbenbrødre i kampen for at genforene håndværk og formgivning. Eller som Martin udtrykker det ”fjerne den kunstige modsætning mellem håndens og åndens arbejde”.

På spørgsmålet om hvad det var der bragte de to sammen, svarer Martin Colberg prompte
”Det var kærligheden til træet som materiale. Respekten for at det er et levende væsen man fælder og bevidstheden om at det er vores pligt at få mest muligt ud af det og bygge nogle møbler som holder så længe som muligt og allerhelst på tværs af et par generationer. Vi mener faktisk det her meget alvorligt og vi taler aldrig om exit strategier eller skalering i vores arbejde. Vi gør det bare med vores hjerters fulde kraft og så må resten være op til publikum”.

De to mænd lægger vægt på at de ikke er bagstræberiske i deres tilgang til faget, men på alle måder omfavner moderne produktionsmetoder. ”Det essentielle er at vi skal træffe valg der tjener produktet hver gang vi står overfor et sådant. Det skal handle om det der kommer ud ad døren til vores kunder. Der skal være lagt det arbejde og den kærlighed i det som gør en forskel. Det er det som er vores ansvar. At forvalte materialet og traditionen på en måde så vi holder den i live og gør den stærkere” lyder det fra Martin Colberg.

Det første produkt som de to sætter i verden fra værkstedet i Lynge, bærer navnet Pantry og har ligesom navnene på resten af virksomhedens sortiment rod i det maritime. Det er et opbevaringssystem i massiv eg, som med udgangspunkt i en kubus på 36x36 cm kan manifesteres som reoler og skabe på sokler, ben og med ophæng.
Systemet lanceres med låger i linoleum og fineret træ og bærer sin unikke signatur i en flydende fas på alle møblets hjørner.

Højtopløselige billeder tilgængelige via dette link: https://www.dropbox.com/sh/07op5xk3x6hamna/AAA5JUOGrvV47c8BuT3J98PWa?dl=0

For yderligere information kontakt venligst:
Martin Colberg på 24 75 65 22 eller mec@truenorth-designs.com
Martin Colberg