Publiceret den: 28-06-2021
Once-in-a lifetime – oplev enestående scenekunst og performances fra hele verden på kun 9 dage.

LGBTQ+ kunstnere fra hele verden deltager i teater festival med forestillinger på Folketeatret i Nørregade, Det Kongelige Teater og flere centrale friluftsscener i København under Copenhagen 2021, WorldPride & EuroGames i August.

Cph Queer Theatre Festival ledet af Jeremy M. Thomas (HIT - Copenhagen) og Lars Werner Thomsen præsenterer et spændende program, der byder på et unikt, omfattende og varieret udvalg af scenekunst, cabaret, teatralske verdenspremierer, networking events og meget mere.

Blandt festivalens internationale stortalenter er den prisvindende og internationalt anerkendte London West End instruktør Andrew Keates, som iscenesætter en oplæsning af The Normal Heart på Folketeatrets Store Scene. Den australske kunstner Moira Finucane, som også deltog i HIT Copenhagen’s CPH Stage Festival med sin bæredygtige, digitale livestream forestilling kommer tilbage med den forrygende cabaret Glory Box, som opføres i Folketeatrets foyer. Publikum vil også kunne opleve de flotte ‘Feelings are Facts’ og ‘My Body My Nation,’ en intim soloforestilling om kunstnerens ejerskab over egen krop.

Folketeatret åbner dørene for i alt 11 af festivalens forestillinger, hvor programmet også rummer flere af HIT-Copenhagens anerkendte sæson teaterstykker. Heriblandt Christoffer Berdals rørende og samfundsrelevante !Southern Bedfellows," samt ‘The Shy Manifesto’ og ‘Harry Clarke.’ Der er Europa-premiere på Neil Labutes komedie ‘The Money Shot’, en verdens-premiere på ‘Berghain’ og ‘feminine octagon [or, aristotle can eat me.]

Desuden deltager 24 inviterede queerinstruktører, dramatikere, designere og skuespillere fra bl.a. Spanien, USA, Storbritannien, Island, Iran, Sydafrika, Canada, Mexico, Japan og Rusland. Festivalen vil også byde på turbo-teaterkonceptet ‘Hot Meat’, som tager udgangspunkt i det populære og veletablerede koncept DET KOLDE BORD. Opskriften er enkel; kunstnerne får 10 dage til - ud fra en række kreative dogmer - at skabe fire helt nye forestillinger, som tager udgangspunkt i de politiske og menneskelige udfordringer, der er forbundet med at være queerkunstner i verdens brændpunkter. Forestillingerne præsenteres som pop-up performances under Copenhagen 2021 WorldPride og EuroGames på byens festival pladser.

Fælles for alle opsætningerne på Cph Queer festival programmet er, at selvom temaet er LGBTQ+ er det teater og underholdning for alle. Festivalens sætter fokus på LGBTQ fortællinger, som viser at alle mennesker i bund og grund, uanset seksualitet, gennemgår hverdagskonflikter, identitetsspørgsmål og udfordringer i livet.

Man kan læse mere om forestillingerne samt købe billetter på www.folketeatret.dk

For yderligere information, interviews og fotomateriale kontakt : Dina Rosenmeier tel 53787677 / email : pr@hitcph.dk
DINA ROSENMEIER

Down the Rabbit Hole