Publiceret den: 22-06-2021
Når Jacob Gades Legat uddeler legater til talentfulde unge talenter kommer det i år til at foregå i Roskilde i samarbejde med Schubertselskabet. Legatuddelingen afholdes på Hotel Prindsen søndag den 29. august.
Hvert år afholder Jacob Gades Legat sin årlige legatuddeling hvor talentfulde unge musikere hædres med legater, og i år vil uddelingen blive afholdt i Roskilde i samarbejde med Schubertselskabet i forbindelse med afslutningskoncerten og afslutningsbegivenheden i Schubertiaden 2021. Borgmester Tomas Breddam udtaler om samarbejdet:
”Vi glæder os til at være værter for Gade Legatets uddeling af talentpriser 2021. Schubertselskabet og Roskilde Kommune har i mange år arbejdet på at give de unge musiker- og sangertalenter en platform, hvor de både kan ses, høres og udvikle sig. Fødekæden er hele fundamentet for, at Roskilde kan bestå som Alle Tiders Musikby og netop de unge talenter legatet hylder, er morgendagens musikalske fødekæde

Fælles interesse bringer Jacob Gades Legat og Schubertselskabet sammen
Siden 1964 har Jacob Gades Legat afholdt Legatuddelinger. Hvert år afholdes uddelingen for et nyt sted i landet for at udbrede kendskabet til de spirende talenter. Formand for Jacob Gades Legat Holger Bisgaard fortæller:
”Legatet glæder sig til at komme til musikkens by Roskilde og foretage vores årlige uddeling. Legatets vigtigste opgave er at styrke fødekæden i det klassiske musikliv. Derfor er samarbejdet med Schubertselskabet en god mulighed for at fremme vores unge talenters udvikling musikalsk og i rollen at stå overfor et stort publikum. Navnene på legatmodtagerne vil blive offentliggjort efter sommerferien, men jeg kan godt love alle, at det bliver et brag af en koncert.”
Og Generalsekretær Bent-Erik Rasmussen i Schubertselskabet ser også med stor entusiasme på samarbejdet, fordi Jacob Gades Legat og Schubertselskabet har samme fokus på de unge talenter.
”De forskellige aktører i musiklivet kan forskellige ting. Derfor er det en styrke når Jacob Gades Legatet og Schubertselskabet samarbejder og bruger disse styrker i fælles projekter,” siger Bent-Erik Rasmussen og uddyber, at samarbejdet med Jacob Gades Legat kan give de unge talenter i Roskilde inspiration til og mulighed for at udvikles, og han fortsætter:
”Derfor er det naturligvis en meget stor glæde for Schubertselskabet at indlede et samarbejde med Jacob Gades Legat som netop har samme fokus for deres indsats. For Roskilde som musikby er det en ære at være vært for så stor en national begivenhed samtidig med, at det vil være en meget kraftig inspiration for alle de unge udøvende som vi har i Roskilde.”

Modtagere af legaterne afsløres ved Legatuddelingen
I år uddeler Jacob Gades Legatet tre store legater på 100.000 kroner til unge talenter mellem 17 og 25 år og tre talentpriser på 30.000 kroner til unge talenter mellem 10 og 17 år. I år modtager de unge talentmodtagere som noget nyt et talentprogram med legatet, der bl.a. skal udvikle og styrke deres entrepreneurielle kompetencer og ruste dem til en fremtid som udøvende musikere. Prismodtagerne afsløres først ved Legatuddelingen den 29. august.

Legatuddelingen afholdes søndag den 29. august kl. 15 i Guldaldersalen på Hotel Prindsen i Roskilde.

For yderligere information:
Bent-Erik Rasmussen, generalsekretær Schubertselskabet - tlf. 20 44 63 10