Publiceret den: 22-06-2021
Dansk Camping Union giver nye og erfarne campinggæster fem gode råd til til dette års lidt særlige sommerferie oven på corona og nedlukning.

- I Dansk Camping Union (DCU) glæder vi os til at tage imod de mange både nye og erfarne gæster på DCUs campingpladser i løbet af sommeren. Lad os sammen bakke op om turisterhvervet og de lokale handlende i Danmark, så alle hele vejen rundt kan få en god sommer, siger Anne-Vibeke Isaksen, som her kommer med fem gode råd til, hvordan vi alle sammen kan blive bedre campingturister.

Kør på camping så ofte du har tid og råd til det
- Du behøver ikke at rejse langt bort for at få oplevelsen af at have været væk fra den travle hverdag, oplevet noget nyt og tanket op mentalt. Sæt pris på de kortere ture også. Bare det at komme hjemmefra i en eller to nætter kan virkelig noget i forhold til at føle sig beriget. Vær konkret: Lav en liste over steder, du gerne vil hen, find campingpladser i nærheden på f.eks. www.DCU.dk, planlæg, book og tag af sted.

Tag familie, venner og bekendte med
- Vis dine børn, børnebørn og venner, hvor dejligt det er at være på camping. Mange, som ikke har prøvet det, eller som har prøvet det for længe siden, har fordomme. Camping har udviklet sig rigtig meget de seneste årtier, og det er en dejlig måde at være sammen og lave noget andet på. Og der findes campingpladser for ethvert behov. Skal du af sted med nogen, som aldrig har været på en campingplads før, så overvej eventuelt at leje en hytte på campingpladsen. Find DCU-campingpladser med hytter her.

Spis lokalt - og køb med hjem
- Tag ud og spis en masse god mad og nogle ekstra is. Det er med til at holde gang i hjulene og støtte de lokale handlende. Mange af os har måske den opfattelse, at vi skal til Frankrig og Italien for at få de ypperste oste, pølser, grøntsager, marmelader, øl osv., men vi kan altså noget helt særligt med mad og lokale producenter i Danmark. Spiser du de lokale råvarer, der er i sæson, gør du desuden noget godt for miljøet. Køb noget ekstra pølse, marmelade, saft, øl osv. med hjem - det forlænger fornemmelsen af ferie, når du sidder og nyder dem, når du er tilbage til hverdagen. De er også fine som værtindegaver og lignende.

Vær kulturel
- Besøg de lokale museer, akvarier, naturskoler m.m. I kan både få kulturelle oplevelser og blive klogere på naturen. Kulturinstitutionerne kan noget ganske unikt her i Danmark, fordi læring er tænkt ind i kulturformidling for både børn og voksne, og ofte er der spændende aktiviteter knyttet til. Alle kommer klogere og inspirerede hjem, og det er en fed måde at være sammen på som familie - plus at der garanteret kommer nogle gode snakke ud af det. Ting har det med at blive endnu mere interessante, når vi ved mere om dem - og børnene vil elske at kunne genfortælle de spændende historier.

Giv det videre - til de rette
- Har du haft en god oplevelse på en campingplads, et spisested, hos den lokale producent, en butik, museet, akvariet osv., så fortæl venner, familie og bekendte om det. En anbefaling er ofte den bedste reklame, og det kan også være med til at sætte ekstra skub i hjulene for dem. Har du haft en dårlig oplevelse, så fortæl det med det samme til stedet, så de har en chance for at blive bedre.
Anne-Vibeke Isaksen

Dansk Camping Union