Publiceret den: 16-06-2021
INGA er ikke et fjernt teoretisk koncept for Møgelhøj Arkitekter, men mere en fornemmelse for alt der er godt og føles rigtigt – og det er opkaldt efter Jesper Møgelhøjs farmor.

”Da min kone Henriette og jeg grundlagde Møgelhøj Arkitekter i 2015, snakkede vi meget om, hvad vores mission skulle være. Hvordan vi skal udtrykke vores kærlighed til god byggeskik, godt håndværk og gode materialer. Respekten for arkitektur, hvor æstetik og funktionalitet spiller sammen. Alt det gode fra dengang man byggede huse, der kunne stå ude om natten og holde i over hundrede år. Langtidsholdbart byggeri på både kvalitet og æstetik er også bare mere bæredygtigt,” begynder arkitekt Jesper Møgelhøj, når han skal forklare tegnestuens vision og mantra: INGA.

For i modsætning til så mange andre koncepter, er INGA ikke en verdensfjern sammenstilling af tilfældige bogstaver eller reklamesmart forkortelse. Navnet stammer fra Jesper Møgelhøjs farmor Inga, der boede på en gammel ”bedre byggeskik” gård.

”Hun dukkede konstant op i mine tanker, når vi snakkede om det vi ville. Og jeg tror vi alle sammen har kendt en Inga. En person der i hele sit væsen og væremåde udtrykker både en hjemlighed og en respektfuld kærlighed til livet og verden. En ordentlighed og en stille insisteren på altid at gøre det rigtige, selvom det ikke altid er det nemmeste,” forklarer Jesper Møgelhøj.

GAMLE DYDER SKAL IND I MODERNE BYGGERI
INGA er med andre ord mere en følelse eller en fornemmelse, der driver alle trin i den kreative og tekniske proces på tegnestuen. Det er ikke fordi, at byggeriet eller arkitekturen i sig selv skal være gammeldags, tværtimod. Det handler om at bringe de gode gamle dyder ind i moderne byggeri og arkitektur. Dagslys, kvalitet, funktionalitet og ordentligt proportionering.

”Hver dag kigger vi på vores arbejde og spørger os selv: Har det INGA? Vi har det skrevet med store lysende bogstaver på væggen, så det hele tiden er i vores synsfelt. Den fornemmelse af respekt for vores kunder og de opgaver, vi har fået stillet, gennemsyrer hele vores dag – uanset om det er en ombygning, renovering eller et nybyggeri, og uanset om det er et en-families hus, et stort skolebyggeri eller en boligforening. Det skal altid have INGA,” siger Jesper Møgelhøj.

LEDELSEN STYRKET OG UDVIDET MED TO PARTNERE
Tegnestuens fornemmelse for bygningers sjæl og atmosfære har også været drivkraften for en stadig vækst og udvikling.

”Siden tegnestuen blev startet fra bunden tilbage i 2015, har vi oplevet massiv vækst. Fra indflytning i kontorlokalerne i Herlev tilbage i 2019 er vi vokset fra 2 til 9 mand, og ser ind i yderligere udvidelser det næste stykke tid,” fortæller Jesper Møgelhøj og fortsætter:

”På grund den store vækst har vi set det som et naturligt skridt at udvide og styrke ledelsen af virksomheden, og derfor er Peter Sager og Steen Rosendal indtrådt som partnere pr. 1/5 med ansvar for hver deres fokusområder hvor de er stærke.”

Bygningskonstruktør Peter Sager fungerer som projektchef med ansvar for personale og for udviklingsprojekterne, mens seniorarkitekt Steen Rosendal får ansvaret for ejer- og andelsboligforeninger. Arkitekt Jesper Møgelhøj er administrerende direktør for tegnestuen, der har til huse i Herlev. Alle 3 har arbejdet sammen på forskellige tegnestuer siden 2005, og kender derfor hinanden ud og ind.
Jesper Møgelhøj

Møgelhøj Arkitekter