Publiceret den: 20-05-2021
Kan en udiagnosticeret psykisk syg svindle staten for et tocifret millionbeløb uden at blive straffet? Ifølge aktuelle Mikkel Guldager er svaret ja.
"Svindleren" er en autofiktiv beretning, som skitserer, hvordan den unge, kløgtige og aparte karakter Mikkel mister sig selv først til en bipolar lidelse og siden til storstilet, økonomisk kriminalitet igennem spekulative virksomhedskonstruktioner.
Fortællingen følger Mikkels deroute, som starter, da han fjernes fra sin mor i en ung alder på grund af cykeltyverier. Hurtigt oparbejdes en afmagt og et had mod det system, der tog ham fra moren og burde have støttet ham igennem en broget opvækst.
Da han flytter fra Randers til København, begynder det at gå hurtigt. Med tæft for forretninger stifter Mikkel sin første, succesfulde virksomhed. Denne kører dog hurtigt skævt grundet et stort, privat pengeforbrug. I sin higen efter at blive en fremgangsrig forretningsmand kommer Mikkel på meget kort tid ud på meget dybt vand.

Efter at være stukket af til England med paranoia og psykiske svingninger kommer Mikkel hjem til sit første arbejde i en virksomhed i København. Han finder hurtigt ud af, at den strømlinede virksomhed er baseret på skattesvig og momssvindel i millionklassen.
Da virksomheden tvangslukkes, er Mikkel manisk og sulten efter mere. Han har mistet evnen til at skelne mellem rigtigt og forkert. Han møder en udenlandsk, mystisk person og sammen stifter de virksomheder i København, der inden for rengøringsbranchen formår at svindle med skat og moms for langt over 20 millioner kroner på blot et par år.
Imens pengene fyres af på dekadente fester, eksklusive rejser, kokain, store biler og dyre lejligheder, rejses en sag imod Mikkel. Men da han endelig kommer for landsretten, bliver han frifundet. Sagen mod ham viser sig for svag. I mellemtiden er han blevet tilset af både en psykolog og en psykiater, hvilket danner en psykologisk profil af Mikkel og bagtæppe for historien. Tilbage står han nu som bipolar affektiv og uskyldig. Men han føler sig mere skyldig og skamfuld end nogensinde. Spørgsmålet er, hvad straffen for ugerningerne skal være, når ikke engang systemet dømmer en: Hvad har den menneskelige pris været for Mikkel, og hvordan kommer han videre med sit nye liv?

Med sit unikke indblik i verden på kanten skriver Mikkel Guldager åbent, nøgternt og originalt fra et perspektiv som psykisk syg. Dette udtrykkes i den særlig fortællemåde, som bærer præg af at være rodfæstet i virkeligheden.

"Svinderen" er Mikkel Guldagers tredje roman.

For yderligere info og / eller interesse i gratis anmeldereksemplar eller forfatterinterview, kan forlaget kontaktes på forlaget.braendpunkt@gmail.com

Forlaget Brændpunkt
www.brændpunkt.dk