Publiceret den: 03-05-2021
Michael Fray har været gift tre gange – og er blevet skilt tre gange. Alle forholdene startede godt, men gik i vasken af årsager, Michael ikke forstod. Det var først under sin uddannelse som sexolog senere i livet, at Michael Fray lærte, hvad han ønskede, han havde vidst noget før, nemlig at han selv var fællesnævneren i sine forliste forhold, og at det som kunne skabe en forandring skulle komme inde fra ham selv.

Den 29. april udkom Michael Frays bog Ekskoner fra Himmelen, Helvede og Hørsholm, som gennem terapeutiske værktøjer, personlige beretninger og fem fortællinger fra eksmænd tager den mandlige læser på en introspektiv rejse for at konfrontere sig selv og sin rolle i parforholdet.

”Ekskoner er pissebesværlige. Det er de fleste mennesker, vi er sammen med over længere tid. Men faktisk er det gamle mønstre og ens egne utilstrækkeligheder, som man ikke tør se i øjnene, der er besværlige. Det er dem, som er skyld i de allerfleste af vores forliste forhold,” mener Michael Fray, der i Ekskoner fra Himmelen, Helvede og Hørsholm introducerer en række psykologiske og terapeutiske værktøjer, der kan bruges til at forstå og konfrontere sine egne skyggesider i forholdets dynamik. I Ekskoner fra Himmelen, Helvede og Hørsholm gives der mulighed for at spejle sig i både forfatterens og de fem eksmænds meget forskellige og dog enslydende skilsmissehistorier.

Ikke for tøsedrenge!
Ekskoner fra Himmelen, Helvede og Hørsholm er ikke for sarte mandesjæle. Farlige ord som ”følelser”, ”sårbarhed”, ”intimitet” og ”kærlighed” bruges flittigt. Manden skal ifølge Michael Fray i kontakt med sig selv og finde sig selv som mand uden at give afkald på sin maskulinitet. Han skal kunne se sig selv i spejlet, se indad og indse, at nøglen til og ansvaret for at bevare sit parforhold ofte skal findes hos sig selv.
”Jeg er ikke ude i en hetz mod kvinder eller ekskoner. Og selvom der skal to til at danse tango, så er det et håbløst projekt at forsøge at ændre på sin partner. Man skal i stedet lære at rumme hinandens fejl – og det starter hos en selv,” fortæller Michael Fray, der gerne ville have vidst det, han ved nu noget før.

Fra mand til mand
Ekskoner fra Himmelen, Helvede og Hørsholm skiller sig ud fra andre bøger om samme emne, da den er skrevet af en mand til mænd.
”Over årene er der skrevet og udgivet et hav af bøger om kærlighed, parforhold og sex. Selvom mænd helt sikkert også har haft lov til at læse alle disse bøger, så har langt størstedelen været skrevet til kvinder. Indtil nu! For første gang kan man få et (s)ærligt indblik i, hvad andre mænd tænker og føler i deres forhold – i både medgang og modgang – og få et kulturelt og analytisk indblik i, hvad man som mand står over for af udfordringer i et parforhold,” siger Michael Fray.

Michael Fray, født i 1975, er uddannet og certificeret som sexolog på Joan Ørtings sexologuddannelse,
hvor han nu underviser. Han er bestyrelsesmedlem i Dansk Sexologforening, podcaster og foredragsholder.

Titel: Ekskone fra Himmelen, Helvede og Hørsholm – en selvudviklingsbog for mænd
Forfatter: Michael Fray
Vejledende pris: 299,95
Sider: 250