Publiceret den: 28-04-2021
Af redaktionen

Lørdag den 1. maj bliver der skrevet europæisk campinghistorie, når Egeskov i samarbejde med Dansk Camping Union slår dørene op for Europas første Camping Outdoor Museum.

– Jeg har altid har haft lyst til at lave et campingmuseum på Egeskov, men jeg har ikke vidst, hvordan jeg skulle tackle det. Med Dansk Camping Union har vi fået en unik viden ind – og det er med stor glæde, at vi nu byder de besøgende velkommen i det nye Camping Outdoor Museum på Egeskov, siger greve Michael Ahlefeldt-Laurvig-Bille.

Dansk Camping Unions landsformand, Anne-Vibeke Isaksen, glæder sig også, ikke mindst over timingen:

- I en tid, hvor flere danskere end nogensinde søger ud i naturen og tager på campingferie i Danmark, håber jeg, at vi med det nye museum kan inspirere folk til at komme ud i det fri og få endnu flere gode oplevelser sammen udenfor, siger Anne-Vibeke Isaksen.

To stærke brands
Med Egeskovs ca. 250.000 årlige besøgende og med Dansk Camping Unions omtrent 50.000 medlemsfamilier, er det to stærke brands inden for dansk turisme, der går sammen. Egeskov rummer i forvejen både Veteranmuseet, Falck Museet, Købmandsmuseet og en række andre udstillinger ud over selve slottet, den prisbelønnede slotshave, legeskoven, årlige events og meget andet. Dansk Camping Union, som er Danmarks største interesseorganisation inden for camping, har eksisteret siden 1926 og driver i dag 20 campingpladser i Danmark.

Det nye Camping Outdoor Museum er bygget op, så 60 procent handler om fortidens camping- og outdoorliv, 20 procent om nutiden og 20 procent om fremtiden.

”Dét der gad jeg godt at prøve”
– Jeg synes, at det nye Camping Outdoor Museum passer perfekt ind i de øvrige tilbud, vi har til de besøgende på Egeskov. Ud over at en tredjedel af vores gæster er campister, så beskæftiger vi os med det, folk laver i deres fritid – dér, hvor man har det rart. Og det har man jo, når man er ude i naturen og på camping, siger Michael Ahlefeldt-Laurvig-Bille.

– Det passer rigtig godt sammen med, at DCUs primære opgave er at skabe rammerne for og inspirere danskerne til at tage på camping – og finde et frirum fra en stresset hverdag. Og jeg håber, at de besøgende får idéer til, hvordan de kommer i gang med camping og outdoorlivet – og tænker ”dét der gad jeg godt at prøve”, siger Anne-Vibeke Isaksen.

Ønsker du yderligere information, så kontakt gerne:
Dansk Camping Union, landsformand Anne-Vibeke Isaksen, 40 30 06 04 eller anne-vibeke@dcu.dk
Egeskov, direktør Henrik Neelmeyer, 20 80 90 24 eller hne@egeskov.dk
Anne-Vibeke Isaksen