Publiceret den: 08-04-2021
Især min sønderjyske morfar og en fortælling, jeg hørte som barn, har inspireret mig til krimien Flod, der udkommer den 15. april 2021 på Forlaget Brændpunkt. Bogen bygger på virkelige hændelser, rygter og fiktion.

Under Anden Verdenskrig flygtede min morfar fra Als til Sofielundlejren i Sydsverige for at undgå at arbejde for besættelsesmagten. Her deltog han i de to sidste bataljoner under Den Danske Brigade, der trænede militære færdigheder for at angribe tyskerne i København, når tiden var inde. Men tyskernes kapitulation kom dem i forkøbet. Efter krigen blev han kriminalassistent ved politiet i Tønder og fortalte af og til om sin efterforskning, men som så mange andre i sin generation, delte han aldrig historier fra modstandsarbejdet. Det har fået mig til at tænke over, hvordan oplevelserne under Anden Verdenskrig påvirkede mennesker som min morfar. Kunne de lægge krigen bag sig? Ønskede de hævn?

For at skrive Flod med udgangspunkt i verdenshistoriens påvirkning af Sønderjylland, researchede jeg i næsten et halvt år, før jeg skrev et eneste ord.
Jeg startede med en fortælling, jeg hørte som barn, nemlig at der mange år tidligere styrtede et militærfly i havet nær Rømøs kyst. Det viste sig at være et F-100-jagerfly, som amerikanerne overdrog til dansk militær efter krigen. Sidenhen kostede flyet flere end ti danske piloter livet, uden nogensinde at deltage i krigshandlinger. De mange dødsfald forårsaget af F-100 er blevet en del af puslespillet i krimien.

Inspireret af den voldsomme natur ved Vadehavet

For mig har det været et nemt valg at lade en mørk krimi udspille sig i den barske og omskiftelige natur på Rømø. I Flod er havets påvirkning af kysten, råheden og den til tider brutale fremdrift sat side om side med voldshandlinger og drab. Jeg fandt stor inspiration i stormfloden, der ramte Rømø i 1976, hvor dele af befolkningen måtte evakueres, men også bunkerne langs hele den danske vestkyst har fascineret mig i mange år.

Jeg er vokset op i Vejen og har gået på Askov-Malt Skole, Bakkely Skole og Vejen Gymnasium. Mine år i Vejen var præget af kreativitet, især som del af Vejens musikliv i starten af 1990'erne. Jeg er stadig hyppig gæst i byen, da såvel min mor og far som lillebror bor i byen. Og så er jeg så heldig, at Vejen Bog og Idé har valgt at bakke op om mit forfatterskab og har købt Flod hjem til hylderne i forretningen.

Tidlige anmeldelser af bogen kalder den "Guf til alle krimilæsere" og "Velskrevet og underholdende" (C. Güllich-Nørby, Dansk BiblioteksCenter), "vild fortælling" og "Fantastisk bog" (Christina Røn, dinboganmelder.dk), og "en pageturner, der fastholdt mig fra start til slut" (blogger Ida Schøler).

Jeg er kandidat i dansk og psykologi og bosat i Dronninglund nær Aalborg. På min hjemmeside finder I mere om min baggrund, fotos og denne pressemeddelelse, der frit kan benyttes www.ulriklauritzen.com (menupunktet Presse). Derudover vil jeg nævne, at forlaget gerne sender et anmeldereksemplar.

Mange hilsner
Krimiforfatter Ulrik Lauritzen
telefon: 4087 8993
mail: ulriklauritzen@gmail.com

Læs mere på: www.brændpunkt.dk

Anmeldereksemplarer kan rekvireres på: forlaget.braendpunkt@gmail.com

Tak for jeres opmærksomhed.

Forlaget Brændpunkt
Jørgen Gylling