Publiceret den: 08-04-2021
"Der er meget snak om børn og unges trivsel, i forbindelse med corona-pandemien. Det er ikke nemt at forholde sig til, at man skal være hjemme hele tiden, i den alder - at være uden klassekammerater, fritidsinteresser og familie. Vi hører om, hvordan der har været etableret nød-undervisning - ikke kun til de børn, som har forældre der varetager kritiske opgaver, men også til de børn og unge, der i forvejen har det svært. Netop de børn og unge, er dem vi normalt giver en hjælpende hånd, én gang om året. Ja, faktisk burde vi allerede have været færdige for i år. Vores hjælp består i, at donere en tre-retters menu, til 20 personer, i forbindelse med afholdelse af non/konfirmationer. Nu er vi ikke så nemme, at slå ud af kurs. Der er blevet skrevet, skypet, og tænkt meget - for hvad gør vi når normalen er at vi laver alt maden i den første weekend i marts? En weekend hvor vi, her i 2021, kun måtte være 5 personer samlet. Vi er sådan set kun 5 i bestyrelsen, men det kræver mere end os, at lave mad til 2.200 på én weekend og efterfølgende nå landet rundt på 2 dage, for at aflevere maden til familierne, ved de 19 udleveringssteder vi har.
Vi har fundet en løsning. Dog ikke en optimal løsning, for den kommer med en pris vi ikke bryder os om at betale. Det er nemlig sådan, at i år har det været op til de enkelte sogne, at bestemme om de ville flytte konfirmationerne. Det er der jo intet galt i, men problemet for os er, at nogle har valgt at flytte dem maj/juni, mens andre har flyttet dem til august/september. Løsningen vi er nået frem til er at vi hjælper dem der har udskudt fejringen til august/september. Prisen er så at vi ikke kan hjælpe dem som har fejringen her i foråret. Det gør ondt at vide at der kommer til at være unge mennesker i foråret, som ikke bliver fejret. Det syntes vi er en høj pris og desværre er det igen de udsatte børn og unge der betaler prisen.”

Børn & Unges Mærkesager laver for 8 gang i 2021 mad til udsatte familier. Det er steget gennem årene og i år de sidste par år har vil avet mad til over 2000 mennesker og kan dermed hjælpe mere 100 familier med at lave fejre det unge menneske de har i deres liv. Hver familie modtager en tre retters menu til 20 personer.
Camilla Jehner Baake

Børn & Unges Mærkesager