Publiceret den: 11-03-2021
Et af dansk designs helt store koryfæer lancerer i marts måned en ny digital markedsplads, der har som målsætning af forbinde designere med brands i global skala – med udgangspunkt i over 100 års familieerfaring.

Danmark har altid haft ry for at være en designnation. Med lanceringen af Designers Trust, den nye digitale platform, skriver et af dansk designs helt store navne et nyt kapitel til den fortælling. Timothy Jacob Jensen, der står bag mange designklassikere rundtom i de danske hjem, har brugt de sidste 18 måneder på at sætte strøm til familiens designfilosofi:

”Vores designtradition har affødt et utal af designpriser og anerkendelse på den internationale designscene gennem årene. Jeg har haft ideen i 10 år, og i 2018 begyndte vi at arbejde intensivt på at lancere familiens designproces på en måde, så endnu flere designere og virksomheder kunne få glæde af den. Jeg ville gerne skabe mere lige muligheder for alle designere for at få det gennembrud, som jeg selv har været så privilegeret at opnå.”

Timothys baggrund og navn er et stort aktiv for lanceringen af platformen. Hans netværk hos producenter, designere og universiteter har skabt en massiv interesse, allerede inden platformen gik i luften, og netværket har bidraget aktivt til at skabe global interesse.

”Vi har i dialogen med designere og brands fundet ind til kernen af de udfordringer, der findes på begge sider af bordet i designarbejdet – og dem kan vi løse for dem. Designers Trust er en digital markedsplads, hvor designere kan uploade koncepter og producenter kan uploade design-briefs. Dermed får designere adgang til projekter og brands, der har brug for deres kreative kvaliteter – og brands får mulighed for at udforske en bredere verden af kreativitet.”

Timingen for at gå ud med en markedsplads for design er god for Timothy og teamet bag Designers Trust. Coronapandemien har fået mange virksomheder til at være mere modtagelige for at afprøve nye arbejdsformer, men produktdesign er en af de tungere processer i mange virksomheder at løfte i en digital verden. Flere platforme formidler kreativ match making eller freelance-ydelser, så hvordan adskiller Designers Trust sig?

”Der er flere platforme derude, der formidler kontakten mellem kreative og brands, eller som giver designere adgang til at udstille deres arbejde. Vi adskiller os ved, at vi holder begge parter i hånden gennem hele processen fra idé til færdigt produkt. Alle designere på Designers Trust er verificeret for uddannelsesniveau, og designs og koncepter går igennem peer-review, inden de præsenteres for kunder. Og så har vi sat juridisk beskyttelse af rettigheder samt kompensationsmodeller op i et logisk system, der tilgodeser og beskytter begge parter.”

At der er potentiale på området, er tydeligt. Den australske pendant inden for grafisk design 99designs blev i efteråret 2020 opkøbt af Cimpress, der er moderselskab for Vistaprint, for et ikke offentliggjort beløb – med ambition om at onboarde op mod 20 mio. kunder fra Vistaprint.

For at få platformen i luften har holdet sikret ekstern finansiering fra yderligere to investorer. Det drejer sig om IT-entreprenør Vagn Nielsen, der bl.a. er involveret i Boyum IT og moonsky.com og den erfarne brand- og marketingprofil Claus Toftkjær, som har erfaring fra Carlsberg og senest sad som Global Marketing Director for Norske Arcus. Begge er indgået i bestyrelsen og er meget aktive i virksomhedens drift.

”Vagn og Claus har betydet virkeligt meget for os. Med hvert deres kompentencesæt har de bidraget til en stærk kommerciel plan og eksekvering. IT-entreprenør Vagn Nielsen har sammen med udvikler teamet bygget en skalerbar SaaS platform der både håndtere juridiske aftaler mellem Designer, Brands og Designers Trust, betaling flows samt en ensartede måde at præsentere designs på tværs at produkter” udtaler Timothy Jacob Jensen.

Besøg Designers Trust: www.designerstrust.com
Billede: Timothy Jacob Jensen og hans far, Jacob Jensen, i deres studie + Timothy Jacob Jensen på tegnestuen i Hejlskov.

For yderligere information kontakt:
Timothy Jacob Jensen, chefdesigner: +45 30228511
Benjamin Walch, COO Designers Trust: +45 71901944
Vagn Nielsen, bestyrelsesformand: vn@designerstrust.com

Mere om Timothy Jacob Jensen:
Timothy Jacob Jensen er den mest prisvindende danske designer og har sat et markant fodaftryk i designhistorien med sit arbejde for bl.a. Bang & Olufsen, Christiania, Ecco, Folkekirken, Gaggenau, Lufthansa, Thise, Vertu og Volvo. I 2017 blev han bl.a. kåret til årets designer i Kina og i 2019 blev han udvalgt som medlem af juryen ved iF Design Award 2019, en af verdens mest anerkendte designpriser. Ud over sit banebrydende arbejde inden for design, er han professor ved Fudan University i Shanghai og internationalt anvendt foredragsholder.

Timothy Jacob Jensen var administrerende direktør og chefdesigner for Jacob Jensen Design i mere end to årtier. I 2018 valgte han at sælge alle sine aktier i Jacob Jensen Design og driver i dag familiefirmaet videre under Timothy Jacob Jensen Studios og Designers Trust fra hovedkvarteret ved Limfjorden i Hejlskov, Danmark.

I Timothy Jacob Jensen Studios’ Advisory Board, sidder bl.a. tidligere udenrigs minister Morgens Lykketoft og Pandora grundlægger Per Enevoldsen.

www.timothyjacobjensen.com
Timothy Jacob Jensen