Publiceret den: 11-03-2021
Timothy Jacob Jensen er blevet betegnet som et nulevende dansk designikon. Han skaber produkter, der bliver en del af vores hverdagsliv og vinder internationale designpriser, og nu har han sat sig for at revolutionere designbranchen.

I begyndelsen af marts 2021 gik Timothy og hans designstudio i luften med en ny digital platform, Designers Trust.

Coronapandemien har tvunget mange til at tænke nyt. For Timothy var det en lejlighed til at realisere en plan om at sætte strøm til 100-års designtradition:
”Ideen har jeg gået med i mange år – hvordan kan man skabe lettere adgang til projekter for alle verdens dygtige og kreative designere? Man kan sige, at coronaen har været en katalysator, da verdens virksomheder nu har fået øjnene op for, at ydelser som f.eks. godt design godt kan købes og styres digitalt,” udtaler Timothy.

Gennem et langt designliv, herunder i en aktiv rolle på en række internationale uddannelsesinstitutioner, har Timothy med egne øjne set, hvilke udfordringer der ligger for designere, der gerne vil have deres kreative ideer realiseret. Mangel på netværk, dominans fra store designhuse og udfordrende jura omkring rettigheder, stopper ofte dygtige designere i at nå deres potentiale.

Samtidig har han også bemærket, at mange brands og virksomheder finder processen med at lave nye produkter unødigt tung og kringlet – og derfor ofte misser muligheden for inspiration og smukt design, når resultaterne blev begrænset til ”det vi plejer”.

Timothy og hans team satte sig for at forbinde de to parter – designere og brands/producenter – der fra hver deres udgangspunkt kigger på samme udfordring. Ønsket var at give begge parter mulighed for at gøre det, de hver især er bedst til, og så hjælpe dem med markedsføring, salg, jura og produktudvikling. Mange designere har ikke lov til at referere til deres eget arbejde, og det er ofte udelukkende en producent eller en stor tegnestue, der får gevinst af deres kreativitet. At sikre designere en fair kompensation og kreditering for deres arbejde har været en central udfordring – Timothy kalder det et fairshare-princip.

Løsningen er en digital platform, hvor designere kan fremvise deres arbejde, og virksomheder kan købe koncepter eller hyre designere. Designers Trust kuraterer og kvalitetssikrer færdiggørelsen af projekterne:
”For mig har rejsen med at udvikle det håndværk og det fag, som jeg har fået i arv fra min far, Jacob Jensen, og han fra sin far, Alfred Jensen, været fantastisk. Nogle er bekymrede for, at digitalisering er lig med et tab af de gamle dyder, men jeg står på mål for, at det modsatte er tilfældet. Verden er stor og smuk, og at give designere mulighed for at dele deres talent med en hel verden, og give virksomheder adgang til inspiration og talent uden for vanlige græsgange, er for mig nøglestenene i at skabe smukke produkter og designs,” siger Timothy.

Allerede nu er der stor interesse for Designers Trust både fra designkredse, virksomheder og universiteter, der uddanner designere rundtom i verden. Hver dag vokser platformens kreative pulje af designere og designkoncepter, ligesom de første designkonkurrencer er under besvarelse af designere fra ind- og udland. I sidste uge blev platformen præsenteret i Indien og i indeværende uge i Kina.
”Vi har rigtig mange ideer på tegnebrættet, så Designers Trust vil være en agil størrelse, der ændrer og former sig baseret på den viden og erfaring, vi indsamler hos vores brugere. Vi er på mange måder en startup, der med 100 års erfaring har bevæget os over i den digitale tidsalder” slutter Timothy Jacob Jensen.

Besøg Designers Trust: www.designerstrust.com
Billeder: Timothy Jacob Jensen og hans far, Jacob Jensen, i deres studie; Timothy Jacob Jensen på tegnestuen i Hejlskov; teamet bag Designers Trust

For yderligere information kontakt:
Timothy Jacob Jensen, chefdesigner: +45 30228511
Benjamin Walch, COO Designers Trust: +45 71901944
Vagn Nielsen, Bestyrelsesformand: vn@designerstrust.com

Mere om Timothy Jacob Jensen
Timothy Jacob Jensen er den mest prisvindende danske designer og har sat et markant fodaftryk i designhistorien med sit arbejde for bl.a. Bang & Olufsen, Christiania, Ecco, Folkekirken, Gaggenau, Lufthansa, Thise, Vertu og Volvo. I 2017 blev han bl.a. kåret til årets designer i Kina og i 2019 blev han udvalgt som medlem af juryen ved iF Design Award 2019, en af verdens mest anerkendte designpriser.

Ud over sit banebrydende arbejde inden for design, er han professor ved Fudan University i Shanghai og internationalt anvendt foredragsholder.

Timothy Jacob Jensen var administrerende direktør og chefdesigner for Jacob Jensen Design i mere end to årtier. I 2018 valgte han at sælge alle sine aktier i Jacob Jensen Design og driver i dag familiefirmaet videre under Timothy Jacob Jensen Studios og Designers Trust fra hovedkvarteret ved Limfjorden i Hejlskov, Danmark.

I Timothy Jacob Jensen Studios’ Advisory Board, sidder bl.a. tidligere udenrigs minister Morgens Lykketoft og Pandora grundlægger Per Enevoldsen.

www.timothyjacobjensen.com
Timothy Jacob Jensen