Publiceret den: 16-02-2021
Står det til dansk-zambiske Charity Tembo Mikkelsen skal hendes nye tøjbrand ’Ana Opanga’ hive børnene væk fra skærmene og tilbage i en kreativ skabelsesproces, hvor de oplever sammenhold, global vækkelse og en følelse af kunne tale sammen. Ikke kun for deres egen skyld – men for verdens.

Spørger man ejeren af det nye danske tøjbrand ’Ana Opanga’ (der betyder ’kreative børn’ på zambisk), så ønsker hun at give en hjælpende hånd til de generationer, der fremadrettet kommer til at døje med de klimaudfordringer og den nye digitale virkelighed, som vi voksne har skabt.

Hun ønsker at stille t-shirts, bukser, trøjer og badetøj til rådighed for børnenes tanker, fantasi og kunstneriske åre og dermed give dem et kanvas, som børn kan iføre sig og tage med ud i hverdagen.

En uholdbar virkelighed
”Vi voksne har skabt en virkelighed der er langt mere digital end den verden vi selv er vokset op i som børn. Hvor vores teenagere er online 24/7 og søger anerkendelse via digitale likes og kommentarer over nettet. Hvor alt for mange – unge går ned med stress og angst. Udfordringen er global – og det vil jeg gerne gøre opmærksom på,” siger Charity Tembo Mikkelsen, der husker hvordan hendes barndom var anderledes kreativ, sanselig og fantasifuld end de fleste børns er det i dag.

”Problemstillingerne i den digitale verden er så nye, at vi endnu ikke ved, hvor vores børn ender, og om deres psyke rent faktisk kan klare det konstante behov for at være ’online. Som jeg ser det, er behovet for fordybelse, stilhed og kreativitet stigende – og det er vi simpelthen nødt til at gøre noget ved,” siger hun og tilføjer, at Ana Opanga tror på en bæredygtig verden men også på en bæredygtig levevis. Og på, at en global holdningsændring begynder med børnene.

Et kreativt frirum – en global bevægelse
”Jeg lancerer en helt ny international tøjlinje, der skal få børnene til at tegne og male mere, gøre forældre opmærksomme på nødvendigheden i kreativiteten – og verdenssamfundet opmærksom på vores fælles ligheder og stigende behov for rent faktisk at gøre noget. Også selvom det ’bare’ er ved hjælp af et tøjmærke og den badedragt, nederdel eller trøje, vi vælger at give vores børn på,” siger Charity og understreger, at de børn, der kommer til at gå i Ana Opangas kreative tøjunivers kommer til at kommunikere på tværs af grænser, sprog, kulturer og køn. De kommer til at kommunikere visuelt med kreative billeder, oplevelser og indtryk fra vidt forskellige børns hverdag kloden over. Billeder der taler deres eget sprog og forhåbentlig inspirerer os alle til at slå et slag for det internationale fællesskab, behovet for fordybelse og lysten til en bedre verden.

”Med Ana Opanga vil jeg gerne invitere børn fra hele verden til at tegne, sætte deres aftryk på os voksne og dermed være med til at skabe den fælles globale identitet, der er fundamentet for en bedre verden. Intet mindre,” siger Charity Tembo Mikkelsen med et skævt smil og en oplysning om, at det nye tøjbrand bliver skudt i gang med en crowdfounding på Kickstarter, hvor man kan forudbestille tøjet fra marts.
Charity Tembo Mikkelsen

Ana Opanga
Teglholm Tværvej 19 1. th.
2450 København SV

Presseudsendelser.dk ApS