Publiceret den: 31-12-2020
Markedsanalysebureauet Inzights har, i samarbejde med Shitstormdoktor, for første gang udarbejdet et såkaldt Moralkompas. Moralkompasset er blevet offentliggjort denne december og visse resultater er ganske overraskende, for nogen måske ligefrem chokerende.

Bureauerne Inzights og Shitstormdoktor har i samarbejde for første gang udarbejdet en såkaldt moralmåling. Med undersøgelsen har man fået 1000 danskere, som udgør et repræsentativt udsnit af den danske befolkning, til at forholde sig til både 9 kriterier ift. forbrug og hele 12 forskellige typer af adfærd. Op til flere af disse typer af adfærd og forbrug kan - i en eller anden grad - være decideret strafbare. Visse typer kan også have en sammenhæng med individers sygdomshistorie, fx afhængighedssygdomme. Ikke desto mindre er fælles for dem, at de i en eller anden grad også har en sammenhæng med vores moral og opfattelse af moral. Deraf navnet Moralkompas. Analysemetoden benyttet til at udføre undersøgelsen hedder Rated Choice Paired Comparison. Den muliggør det at udlede en samlet prioriteringsstruktur og kan benyttes til at rangordne mange forskellige elementer, såsom holdninger og værdikriterier.

Kirsten Nymann, Partner hos Inzights, udtaler om Moralkompasset; ”Resultatet af Moralkompasset er naturligvis ikke en nøjagtig gengivelse af individernes tankemønstre eller handlemønstre i forhold til moral. Ikke desto mindre er vores Moralkompas en moralmåling, som vil kunne inspirere folk til at reflektere og diskutere, hvilke kriterier vi bedømmer hinanden - både når det handler om adfærd, om holdninger og om forbrugsadfærd.”

Når undersøgelsens emne netop er danskernes moral, vil visse af undersøgelsens resultater sandsynligvis komme bag på, eller undre, nogle læsere. Resultaterne af undersøgelsen er netop en rangering af, hvor uacceptabel vi danskere finder forskellige typer adfærd. Således er et af resultaterne, at promillekørsel anses for at være 30 gange mere uacceptabelt end hashrygning.
Resultaterne kan dog også bruges til at drage andre konklusioner, såsom at der er en meget lille forskel på, hvordan svarene fordeler sig i forhold til bl.a. alder og køn. Lige disse resultater er måske ikke så overraskende i sig selv, men andre af rangeringerne kan nok skabe undren hos nogen. Eksempelvis ligger ’skattesnyd’ på en tredjeplasds, hvorimod utroskab ligger på en ottendeplads.

Alt i alt må undersøgelsen siges at have mange interessante resultater på flere fronter. Både mht. hvordan vurderinger fordeler sig ift. deltagernes alder, køn, hvilke konsekvenser deltagerne mener de forskellige typer af uacceptabel adfærd bør have mv. Men også ift. hvordan vi gennemsnitligt rangerer disse former for adfærd ift. hinanden - fx at det at snyde fællesskabet økonomisk - i skat - anses for mere uacceptabelt end at være partneren i fælles hjem med fælles børn utro, og dermed potentielt splintre et privat fællesskab som fx en familie.

Ønsker du yderligere informationer om undersøgelsen og dens resultater, herunder eksempelvis billeder af grafer i høj opløsning eller lignende, er du velkomment til at kontakte Kirsten Nymann på telefon 28 68 88 28 eller mail; kirsten@inzights.dk.
KIRSTEN NYMANN
Telefon:28 68 88 28