Publiceret den: 30-12-2020
Den 29. december 2020

Helite Off Road Dakar airbag system
En unik airbagvest designet til motorcyklister og quadkørere

TIL BRUG I DAKAR 2021, VERDENS STØRSTE RALLY

Nu er det officielt!

Helite deltager i det næste Dakar-Rally, som finder sted fra 3. januar til 15. januar i Saudi-Arabien.

Et eventyr, som det franske selskab er stolt af at være en del af og også en enestående mulighed for at beskytte motorcykelkørere, og styrke firmaets engagementet i beskyttelse af motorcyklister uanset deres kørselsmønster. Det er fra 2021 obligatorisk at køre med airbagbeskyttelse for alle motorcykel- og quadkørere i Dakar Rally.

Uanset om det er den ekstreme konkurrence eller eventyret, så samler Dakar Rallyet de største offroad-kørere, der kommer til at opfylde deres drømme, udleve deres eventyr og tage den største udfordring i deres liv på en motorcykel, en quad, en lastbil eller en bil.

I 40 år har mere end 60 nationaliteter og 500 eventyrere været sammen i 15 dage til en unik konkurrence, hvor ekstraordinære historiefortællinger er garanteret.

I år har arrangørerne af Dakar Rallyet indført nye tiltag for at øge sikkerheden for motorcykel- og quadkørere. At anvende en airbag vest er et af dem. Køreren skal ifølge reglementet anvende en airbagvest samt have en ekstra patron med sig. Der må ikke køres uden funktionel airbag.

Blandt de mærker, som deltagerne kan vælge imellem, er det franske mærke Helite, der betragtes som en favorit. Uanset om det er mekaniske eller elektroniske airbags, giver Helite airbags optimal beskyttelse i tilfælde af fald eller ulykker, og anvendes allerede af mange motorcyklister til gade- og banekørsel. Helite airbag-modellerne har den største beskyttelsesvolumen på markedet (mellem 17 og 28 liter). De tilbyder optimal beskyttelse af vitale dele (hals, ryg, ribben, indre organer), ultrahurtig aktivering og er nemme at bruge og genbruge af køreren. Til Dakar 2021 har Helite-teamet udviklet sin første "Off Road" airbagvest.

?
Ekspertise og erfaring til tjeneste for det største rally i verden

Den ekspertise og erfaring i airbag beskyttelse, som Helite besidder, har gjort det muligt for dem at udvikle en særlig offroad airbag. Den første version af airbagvesten blev anvendt under Rally Andalucia 2020 i oktober, og er i øjeblikket under test af omkring 10 motorcykelkørere. Næsten halvdelen af motorcykel- og quadkørerne (ud af de til dato 129 registrerede kørere) har allerede forudbestilt deres Helite vest til Dakar 2021.

Helite airbagvesten "Off Road" bruger en algoritme og sensorer, der kan skelne normale kørerbevægelser fra bevægelserne ved en ulykke eller et fald. CDU-enheden (crash detection unit), som er integreret i vesten, analyserer kørerens bevægelser i realtid med tusindvis af målepunkter i sekundet. Når der registreres et unormalt stød eller unormal bevægelse, kommunikerer sensorerne med hinanden (accelerometer, gyroskop, GPS) og algoritmen analyserer dataene. Så snart en ulykke er registreres, aktiveres airbaggen på 50ms og køreren er øjeblikkeligt beskyttet. Off Road airbaggens beskyttelsesvolumen er på 18 L. En rygbeskytter i høj kvalitet (SAS-TEC EN-1621-2 Lvl 2) er placeret udvendig på airbaggen som et "skildpaddeskjold" for at give endnu bedre beskyttelse af ryggen (Helite Turtle Technology).

Du kan finde mere info om airbags til motorcyklister på: www.helite.dk
Helite har lavet airbags siden 2002, og har et omfattende program af airbag-veste og jakker til motorcyklister. Helite er et af de førende firmaer inden for airbagbeskyttelse af motorcyklister og har inden for de seneste år b.la. udviklet verdens hurtigst aktiverede airbagvest, e-Turtle.

Yderligere information kan indhentes hos:

Helite Danmark ApS
Hvilegårdsparken 30