Publiceret den: 15-12-2020
Randi Mondorf, trækker på solid erfaring som politisk aktiv, et stærkt netværk og adskillige bestyrelsesposter, når hun fremover skal udstikke kursen for Mercy Ships Danmark, der giver gratis lægehjælp i Vestafrika fra civile hospitalsskibe.
Det er en yderst erfaren kvinde, der er blevet valgt til at overtage formandsposten i Mercy Ships Danmark. Siden 2010 har Randi Mondorf været medlem af kommunalbestyrelsen i Rudersdal Kommune og indtaget formandsposten for Teknik- og Miljøudvalget, Børne- og Skoleudvalget og aktuelt Erhvervsudvalget. Derudover sidder hun med i Regionsrådet og er bestyrelsesmedlem i erhvervsuddannelsen FGU Nordsjælland.
Nu skal Randi Mondorf som bestyrelsesformand stå i spidsen for Mercy Ships Danmark, en kristen NGO, der giver gratis sundhedsydelser, kapacitetsopbygning og bæredygtig udvikling til fattige i Vestafrika.
Gennem et helt liv har Randi Mondorf været engageret i forskelligt bestyrelsesarbejde, i en årrække arbejdet i flybranchen og har et stærkt netværk i dansk erhvervsliv.
Lige siden hendes ældste - af tre børn - begyndte i vuggestue har Randi Mondorf engageret sig i samfundet omkring hende ved at gå helhjertet ind i lokalt bestyrelsesarbejde.
”Den røde tråd i mine bestyrelsesposter har været børn og unges vilkår. Da jeg blev forælder til et vuggestuebarn kunne jeg se, at der var nogle ting, jeg ville være med til ændre. Dét engagement og lysten til at være med til at skabe nogle gode rammer forsatte i børnehave og skole, hvor jeg også sad med i bestyrelsesarbejdet. Det endte med, at jeg blev opfordret til at engagere mig i det lokalpolitiske arbejde for Venstre. Jeg vil være med til at påvirke samfundets udvikling og påvirke hverdagen omkring os,” siger Randi Mondorf.

Med formandsposten i Mercy Ships Danmark begiver hun sig ind på et nyt område:

”Jeg kendte slet ikke til Mercy Ships, før jeg stødte på foreningen gennem en bekendt. Der gik ikke lang tid, før jeg blev meget begejstret for Mercy Ships sag. Det arbejde som Mercy Ships står bag med at give gratis lægehjælp og operationer, der forandrer livet for nogle af verdens fattigste, der ellers ikke ville have nogle steder at gå hen – det er intet mindre end enestående”.

Udsyn mod verden
For Randi Mondorf er det at have udsyn mod verden og blik for andre kulturers vilkår absolut ikke en ny interesse. Hun har siden 2014 arbejdet for Europarådet bl.a. som valgobservatør i en række østeuropæiske lande. I barndomshjemmet i Hillerød mødte hun mennesker fra hele verden, der rejste til Danmark for at udvikle mejeriprodukter sammen med hendes far. Han var ansat som mejeriingeniør ved Statens Forsøgsmejeri.

”Der kom især mange Chile for at uddanne sig og udvikle nye produkter. Det var nogle af dem, jeg senere besøgte, da jeg som ung, tog til Chile som udvekslingsstuderende. Lige fra jeg var barn har jeg været bevidst, om at vi lever et meget privilegeret liv i vores del af verden. Jeg har rejst i hele verden – i over 70 lande, fordi jeg har været gift med en, der arbejdede for Novo Nordisk. Det har også været med til at give mig et globalt mindset og et indblik i, hvordan vi hjælper verdens fattigste”.
Hun er uddannet Cand. Merc., har en master i ledelse og har senest taget en uddannelse i bestyrelsesarbejde på Copenhagen Business School. Med en veludstyret værktøjskasse og et stærkt netværk, der både tæller politikere, interesseorganisationer, fonde og danske virksomheder ser hun frem til at tage del i udviklingen af Mercy Ships Danmark.

”Med det jeg nu kender til Mercy Ships, ser jeg en dansk forening, som er startet og drevet af stærke ildsjæle, og som nu står overfor at skulle tage det næste udviklingstrin for at blive en større og mere professionel organisation”.

Endnu flere skal inviteres med
Opgaven med at udvikle og styrke Mercy Ships Danmark i tæt samarbejde med ansatte og bestyrelse, kaster hun sig ud i med stor iver. Med sig ind i arbejdet tager hun sin store erfaring med at stå i spidsen for en gruppe af forskellige synspunkter og faggrupper, som skal finde fælles fodslag og sammen skabe resultater. Det har hun prøvet et væld af gange som byrådspolitiker, fx da folkeskolereformen skulle implementeres.

”Jeg glæder mig rigtig meget til at mærke den her stærke foreningsånd, som tydeligt mærkes, når man rykker sammen om en fælles sag. Jeg skal ud og tale med nogle af de medlemmer, der har været engageret i foreningen i mange år. Jeg skal også se på, hvad lignende foreninger og organisationer gør,” siger Randi Mondorf og uddyber:
”Som jeg ser det, er vores største og mest håndgribelige udfordring lige nu at få et bredere fundament i vores sponsorer. Jeg er overbevist om, at fordi vi i Mercy Ships har en stærk sag, som kan engagere endnu flere, så er det muligt at supplere vores nuværende sponsorsamarbejder med nye”.
Den nye formand har også en stærk tro på, at mange flere danskere, virksomheder og fonde ligesom hende vil tabe deres hjerte til Mercy Ships sag:

”Det er vores opgave at sørge for, at endnu flere kommer til at kende Mercy Ships arbejde – både dem der vil støtte os med donationer, men også dem der har lyst til at donere deres tid, som frivillige om bord på et af vores hospitalsskibe,” siger hun og slutter:
”Jeg glæder mig meget til at få Mercy Ships endnu mere ind under huden og også på et tidspunkt kunne rejse til Vestafrika og være med om bord og møde dem det handler om - nemlig den frivillige besætning og patienterne”.

Blå Bog:

• Er født 27. juni 1961 i Skagen, opvokset i Hillerød, har været bosat i England og Schweiz, bor i dag i Holte med sin 19-årige datter. Har derudover en søn på 29 år og en datter på 27 år.
• Uddannet Cand. Merc, har en master i ledelsesudvikling og taget en bestyrelsesuddannelse på Copenhagen Business School.
• Ansættelser: SAS Airlines, Hafnia Forsikring, undervisningsassistent på CBS mm.
• Politiske poster: Valgt ind i Rudersdal kommunalbestyrelse i 2010, tidl. formand for Teknik- og Miljøudvalget, Børne- og Skoleudvalget, i dag formand for Erhvervsudvalget siden 2013 medlem af Regionsrådet i Region Hovedstaden, medlem af Forretningsudvalget.
• Udvalgte tillidshverv: Europarådet, Monitoring Committee, FGU Nordsjælland, Holte Fjernvarme, Nærum Gymnasium, Rudersdal Forsyning, Gl. Holtegaard-Bredafonden

OM MERCY SHIPS:
Mercy Ships bruger civile hospitalsskibe til at levere gratis sundhedsydelser af højeste kvalitet, kapacitetsopbygning og bæredygtig udvikling til fattige i udviklingslande.
Siden Mercy Ships blev grundlagt i 1978, har vi arbejdet i mere end 55 udviklingslande. Her har vi har leveret tjenester til en værdi af mere end 1, 7 milliarder dollars og hjulpet mere end 2.8 millioner mennesker.
Vores hospitalsskibe bemandes af volontører fra flere end 60 nationer, hvert år yder ca. 1200 frivillige en indsats på skibene. Fagfolk som kirurger, tandlæger, sygeplejersker, undervisere i sundhed, lærere, kokke, søfolk, ingeniører og agronomer bidrager med deres tid og færdigheder.
Via 16 lande-kontorer og vores Africa Bureau arbejder Mercy Ships for både at forbedre enkeltpersoners liv og hjælpe hele nationer.
Se mere på www.mercyships.dk
Kirstine Skovhøj