Publiceret den: 25-11-2020
Man behøver ikke at gå ret langt for at fornemme, at tiderne har forandret sig. Butikkernes sortiment ændrer sig i takt med, at vi ikke længere tager det for givet at rejse, hvorhen vi vil.

En af de butikker, der har været aktiv i mere end 100 år er English Silver House i København. Som navnet antyder handler butikken på Gammel Mønt med sølvtøj. Vi spurgte butikkens daglige leder Jens Peter Møller, om han kan se en forandring i det kunderne efterspørger.

”Det er helt tydeligt, at den tid vi lever i lige nu, hvor hjemmet er blevet krumtappen, har flyttet fokus og kastet lys over flere aktiviteter og interesse for hjemmet som helhed” siger Jens Peter Møller og fortsætter: ”Dyder og traditioner fra en svunden tid er igen kommet på mode.” ”Det er ikke længere mormoragtigt at dække op med sølv” Helt legalt er det at dække et pænt bord og finde sølvtøjet frem eller købe noget nyt med tilvalgt glæde også for kommende generationer. Hos English Silver House har de stor erfaring og sætter pris på kvalitet og fortæller gerne om de spændende historier, som omgiver sølvet.

”Yngre mennesker finder tryghed i historien og en kvalitet i tidligere tiders traditioner” fortæller Jens Peter Møller. De mange år i branchen har givet English Silver House en erfaring, som kommer til gode hos de kunder, der handler på Gammel Mønt eller besøger den glimrende webshop, der indeholder alt, hvad man kan tænke sig af sølvtøj til bordet.

Som noget nyt har English Silver House fundet vintage hotel og restaurant service i England. Sølvtøj, der ikke længere er i brug, men som med en ny forsølvning bliver vagt til live igen. Fade, champagnekølere, vinkølere, cocktailshakere, serveringsbakker og selvfølgelig bestik, der har været brugt på nogle af de kendte hoteller og restauranter. Alt sølvet i butikken, både i Sterling sølv og sølvplet, skinner og er næsten altid nypudset ”for sølv skal pudses” som Jens Peter Møller siger. Han holder meget af at pudse sølvtøj for det er en del af glæden ved at eje sølvtøj.

Til sidst spørger vi ind til, hvad der ligger under juletræet i år. ”Fotorammer! Fotorammer i sølv er altid et hit” Og inden vi forlader butikken i Gammel Mønt, ser vi Jens Peter Møller pakke netop en fotoramme ind til en kunde. ”Alt blive pakket som gave - og uden tape!” er sidste kommentar. Vi er beviste om, at de gamle dyder igen har fået fodfæste og blevet anerkendt som en naturlig del af vores dagligdag.
Jens Peter Møller

English Silver House