Publiceret den: 11-11-2020
Hvordan kan det at hjemsende medarbejdere ligefrem vendes til en fordel for en virksomhed? I Taask oplevede Michael Hertz, at nogle af de funktioner, der var i virksomheden faktisk blev overflødige, da han under corona-nedlukningen knækkede koden for online salg.

Hvordan reagerer man på en nedlukning?
Den 11. marts i år kom den nyhed, som var det værst tænkelige scenarie for størstedelen af de selvstændige i Danmark. Danmark skulle lukke ned. For Taask var det ikke anderledes, da Michael Hertz måtte hjemsende sin salgsafdeling. Taask lever nemlig af salg. Der skal hele tiden indhentes nye partnere og opgaver til virksomheden, så det hele kan køre rundt.
Men hvordan står man, når historien viser, at private passer på deres penge i krisetider, og man ikke ved, hvordan de professionelle vil reagere i en unik situation, som alle stod i tilbage i foråret? Han gamblede da heller ikke med virksomheden, og hjemsendte sine ansatte - præcis som historien havde lært ham, man skulle i en situation som hans.

All in på online salg
For Michael Hertz var der derfor ikke andet at gøre, end at gå all in på online salg. Hvis virksomheden skulle overleve, vidste han, at han selv blev nødt til at tage ansvar for salget, med en forhåbning om ikke at miste for mange penge. Det betød, at han af flere omgange måtte prøve sig frem. På den måde begyndte det at stå klart for ham, at det ville være en god idé at ændre i salgsformatet, hvilket betød en ændring i de abonnementspakker, der blev solgt. Han indgik derfor også i en dialog med brugerne på platformen, som betød, at Taask hen over foråret lancerede en gratis periode for alle nye partnere. På den måde kom der mere transparens i virksomhedens produkt og dermed også nye partnere, der allerede havde prøvet platformen af, og derfor vidste hvad Taask kunne tilbyde.

Automatisering af salg
Michael Hertz begyndte samtidig at målrette sit salg direkte via de sociale medier såsom Facebook og Instagram. Her lavede han nye kampagner målrettet både private og potentielle partnere. Efter en del forsøg knækkede Michael Hertz for alvor koden, og helt uden at løfte telefonrøret, begyndte det at gå af sig selv med at indhente nye partnere og opgaver. På den måde gik det op for ham, at forretningen egentlig kunne køre sig selv uden at have sælgere ansat. Faktisk gik Taask fra at lave 12 nye betalende partnere i februar 2020, som var genereret gennem telefonsalg, til 131 nye partnere i marts 2020, som derimod var genereret gennem online salg. Kort sagt reformerede Michael Hertz fuldstændig måden at tænke salg på, og han kunne samtidig konvertere salg langt billigere end før, idet der skete en automatisering af netop salget.

Transformation til en agil virksomhedsmodel
Den udvikling Taask har været igennem under corona-krisen i foråret har betydet, at der nu er ved at opbygges et økonomisk råderum, som kan bruges til at forbedre og udvikle produktet langt tidligere end tilfældet ellers ville have været. Samtidig er produktet med transformationen blevet så agil og skalerbart, at det blot handler om tid, før Taask bliver endnu større og findes i andre lande.
Er man kreativ og modig nok til at prøve nye strategier af, viser det sig altså, at man kan vende en krisesituation til en fordel for ens virksomhed.
Marie Vibe Jørgensen

Taask