Publiceret den: 09-11-2020
Acurail udvider sortimentet med anti-bakterielle KAG sikkerhedsgreb og -gelændere, der aktivt bekæmper bakterier og vira, som eksempelvis Covid-19. Kombineret med et unikt design der giver op til 300% bedre greb er de nye kobbergreb særdeles velegnede inden for privat og offentlig sundhedspleje.

Det er gammel og veldokumenteret viden, at kobber har anti-bakterielle egenskaber, og derfor lancerer Acurail nu en række nye udgaver af deres velkendte sikkerhedsgreb, KAG Safety Rail, udført i massivt kobber, der er effektivt mod bakterier og vira som MRSA, E. coli, influenza A, norovirus og SARS-CoV-2 (Covid-19).

”Undersøgelser viser at Coronavirus efter fire timer ikke længere er smitsom på kobberoverflader. Til sammenligning kan Coronavirus stadig være smitsom på andre overflader i op til 28 dage,” forklarer Steen Betak fra Acurail.

Kobber-ioner ødelægger cellestrukturen og mikrobernes DNA og RNA. Der dannes også hydrogenperoxid og generes en oxidativ belastning, der slår cellerne ihjel.

KAG Safety Rail er i forvejen velegnet til brug i blandt andet plejesektoren, da det unikke design giver op til 300% bedre greb end almindelige sikkerhedsgreb. Med de nye kobbergreb tilføjes en antibakteriel overflade, der aktivt bekæmper smitte bedre end de gængse materialer, der ellers benyttes til greb og gelændere.

”KAG Safety Rail er naturligvis særdeles velegnede i mange andre industrier, offentlige kontorer, undervisningssektoren og on- og offshore industrien. KAG kan anvendes i en bred vifte af miljøer, hvor mange mennesker færdes og risikerer at overføre smitte ved berøring af gelændere og greb,” siger Steen Betak fra Acurail.

Acurail er grundlagt i 2018 som hoveddistributør af KAG Safety Rail. Virksomheden er beliggende i Esbjerg og producerer, leverer og distribuerer innovative sikkerhedsgreb og gelændersystemer i Europa.
Dokumentation:
En undersøgelse publiceret i New England Journal of Medicine fandt, at kobber kan være effektivt mod SARS-CoV-2, den virus der er ansvarlig for coronavirus-pandemien. Studiet viste, at efter fire timer var virusset ikke længere smitsom på kobberets overflade. Til sammenligning var coronavirus stadig smitsomt på plasticoverflader efter 72 timer. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2004973
Ifølge Edward Bilsky, Ph.D. og chefforsker ved Pacific Northwest University of Health Sciences, kan kobber slå mikrober ihjel på flere måder: Det forstyrrer bakteriers cellemembraner, kobber-ioner skader membraner og cellehylstre samt kan destruere mikrobens DNA eller RNA. Det skaber en oxidativ belastning på bakteriecellerne og danner hydrogenperoxid, som kan slå cellen ihjel. Kobber forstyrrer proteinerne, som udfører vigtige funktioner der holder bakteriecellerne i live.  https://businessinsider.com.au/does-copper-kill-germs-and-viruses-2020-3
En australsk undersøgelse konkluderer, at coronavirus er "ekstremt robust" og kan overleve hele 28 dage på glatte overflader som telefoner og pengesedler. Med i ligningen skal nævnes, at viraets lange levetid er målt i et laboratoriemiljø, hvor det var mørkt, og det kan have indflydelse på undersøgelsens konklusion. https://virologyj.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12985-020-01418-7
Steen Betak
Telefon:7070 7240