Publiceret den: 28-08-2020
DCU køber en ny campingplads og sætter tre andre til salg – og sætter dermed gang i hjulene for den nye, ansvarlige kurs, der skal styrke organisationen til glæde for medlemmerne.

DCU sætter tre underskudsgivende campingpladser til salg og køber en ny plads på Bornholm. De tre pladser, der sættes til salg, er DCU-Camping Albuen Strand på Lolland, DCU-Camping Vesterhav ved Harboøre og DCU-Camping Billevænge på Langeland.
- De tre pladser, vi nu sætter til salg, har unikke beliggenheder, og for en køber, der kan tænke kreativt, kan der f.eks. komme et sandt surferparadis ud af DCU-Camping Vesterhav – eller et outdoormekka på DCU-Camping Albuen. Men det er koncepter, der ikke passer ind i DCU-familien, som udgøres af gedigne, familievenlige, 3-stjernede pladser, siger DCUs landsformand, Anne-Vibeke Isaksen.

Pengene skal arbejde for DCUs medlemmer
- De tre campingpladser har gennem en årrække givet betydelige underskud, og vi har kæmpet for at vende udviklingen. Medarbejderne har gjort en helt fantastisk indsats, og DCU-Camping Albuen har da f.eks. også været fuldt belagt denne sommer, men bl.a. på grund af DCUs prispolitik er det rigtig svært at få den til at løbe rundt. Man har i sin tid heller ikke været grundig nok ift. at undersøge, hvor meget der skulle investeres for at nå op på den standard, vi gerne vil have i DCU, da man købte de tre pladser. Og derfor har vi valgt at sætte dem til salg, siger DCUs landsformand.
- Det er klart, at det er en tung beslutning, og vi ved godt, at der er nogle medlemmer, som bliver kede af, at vi nu sælger de tre pladser. Men det vil være uansvarligt at belaste foreningens økonomi yderligere ved at fortsætte med at drive pladserne. Det er en beslutning, vi har truffet for at passe på foreningens penge. I stedet vil vi investere i andre gode campingpladser til glæde for medlemmerne, siger Anne-Vibeke Isaksen.
- Vi er på en ny rejse i DCU, og der er nogle ting fra fortiden, vi er nødt til at rydde op i. Frasalget og investeringen i den nye plads er en del af den nye, langsigtede strategi, vi i hovedbestyrelsen har vedtaget. Vi har pligt til at udvise økonomisk ansvarlighed og sørge for, at nuværende og kommende medlemmers penge bliver brugt på en måde, der er til mest mulig glæde for medlemmerne, siger hun.

Ny DCU-campingplads er et scoop
Det er en enig bestyrelse, der står bag beslutningen om salget – og den står også samlet bag beslutningen om at købe Galløkken Camping på Bornholm. Pladsen åbner til foråret 2021 under navnet DCU-Camping Rønne Strand - Galløkken. Det er en velholdt 3-stjernet campingplads med moderne hytter og pladser til telte, campingvogne og autocampere lige i udkanten af Rønne.
- Som et led i DCUs nye strategi om at have de rigtige pladser, som vi ser en god fremtid og en sund økonomi i, har vi købt denne velrenommerede campingplads syd for Rønne. Vi synes, vi har gjort et scoop. Det er en sand perle, der ligger lige ved en af de få, finkornede sandstrande på Bornholm, og den passer perfekt ind i DCU-familien, siger Anne-Vibeke Isaksen.
Den tidligere ejer af Galløkken Camping, Gerda Serritzlew, går på ”aktiv pension”, og derfor er DCU nu gået i gang med at finde en ny lejrchef.
De tre campingpladser, der sælges, lukker med udgangen af sæsonen i år, og åbner ikke igen i DCU-regi. Håbet er, at de kan genåbne med nye ejere, når campingsæsonen begynder igen til næste år.
Anne-Vibeke Isaksen

Dansk Camping Union