Publiceret den: 21-08-2020
Rekordmange kom ind på en uddannelse i år, men er en uddannelse altid nødvendig for at få succes i arbejdslivet? Ifølge iværksætteren Michael Hertz, der i dag er direktør og ejer af virksomheden Taask, risikerer mange iværksætterdrømme at gå tabt, når kreativiteten kan blive overtaget af det boglige aspekt.

TAB AF KREATIVITET
Fra alle ledder og kanter bliver de unge i dag slået i hovedet med at skulle tage en uddannelse. Men her ser Michael Hertz et stort problem, for uddannelse er ikke altid den rette vej at gå “hvis dit hoved er fyldt med gåpåmod og idéer, der bare er klar til at blive eksekveret”. Kreativitet og mod - og måske endda en smule naivitet er nogle af nøgleordene, når en iværksætter bliver skabt. Det er egenskaber, som mange unge besidder, men også egenskaber der kan blive taget fra de unge jo længere ind i uddannelsessystemet, de kommer. Set fra Michaels Hertz’ synspunkt er risikoen for tabet af kreativitet der, når man har næsen ned i bogen og ikke kommer ud i den virkelige verden. På den måde lærer studerende indirekte at følge bestemte skabeloner og til ikke at tage nogle risici.

SELVUDLÆRT IVÆRKSÆTTER
Michael Hertz er dog positiv overfor det stigende fokus på iværksætteri på både ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser. Men han påpeger også, at hvis han vidste, hvad det krævede at være iværksætter, og hvilke bump på vejen han ville risikere at møde, så var det ikke sikkert, det var den vej han var gået. Det kan derfor være farligt at forberede de unge på for meget, da naiviteten er en vigtig faktor i livet som iværksætter. I stedet for at følge en bog uddannede Michael Hertz sig selv. Dette betød, at han på trods af en turbulent opvækst og sin unge alder, fik stor succes og faste stillinger i både Berlingske Media og Groupon, hvorefter han sprang ud i iværksætterlivet. Dette skulle vise sig at blive opture forfulgt af nedture om og om igen.

SUCCES MED TAASK
På trods af de mange nedture har Michael Hertz aldrig fortrudt, at han ikke færdiggjorde en ungdomsuddannelse og dermed heller ikke startede på en videregående uddannelse. Nedturene - og også opturene - blev hans uddannelse, og betyder at han i dag er grundlæggeren og direktør for en online markedsplads, Taask, som matcher private, der skal have løst en opgave med professionelle, der byder ind på opgaverne. Kort sagt en slags DBA for arbejdsopgaver. Taask har den succes, Michael Hertz altid har hungret efter, hvilket betyder, at han i dag beskæftiger syv ansatte på sit kontor, og samtidig har fået en investor ind, som han har et tæt samarbejde med.

UDDANNELSE ER IKKE DEN ENESTE VEJ
Michael Hertz stiller sig dog ikke bare tilfreds med den nuværende succes, i stedet for bliver han fortsat ved med at uddanne sig selv ved bl.a. at kaste sig ud i store projekter, såsom at få Taask eksekveret til udlandet. En uddannelse behøver altså ikke at være bøger og store opgaver, men det kan også være noget, du selv skaber og lærer hen ad vejen: “Jeg ville ønske vi kunne gøre op med den gamle idé om, at uddannelse er noget, der kræver bøger og eksamener, når det virkelige arbejdslivs op- og nedture og udfordringer kan være en ligeså god uddannelse - måske endda bedre og vigtigere.” Michael påpeger ligeledes, at hvis han havde gået uddannelsesvejen: “Så havde jeg nok enten mistet min kreativitet og mit gåpåmod, eller også havde jeg aldrig turdet gå iværksættervejen.”
Marie Vibe Jørgensen

Taask