Publiceret den: 09-08-2020
"Du behøver ikke hedde Jens og gå i jakkesæt" udkommer tirsdag den 11. august og giver en række helt konkrete råd til, hvordan vi kan få mange flere forskellige profiler i gang i de danske bestyrelser.

Iflg. “Danske bestyrelser og deres medlemmer” fra CBS (2020) har over en tredjedel af alle bestyrelsesmedlemmer en samfundsvidenskabelig universitetsgrad, over halvdelen har CEO-erfaring fra andre virksomheder, og næsten halvdelen af alle bestyrelser har en familierelation i bestyrelsen. Iflg. tal fra Danmarks Statistik er kun ca. 12 pct. af alle bestyrelsesmedlemmer under 40 år.

Det vil jeg lave om på, for vi har brug for mange flere forskellige profiler i de danske bestyrelser, hvis bestyrelserne som virksomhedens øverste, strategiske ledelse skal gå forrest i danske virksomheders vækst og værdiskabelse. Og det skal de. SMV'erne udgør over 99% af de danske virksomheder, og det er her, vi for alvor kan flytte noget i dansk erhvervsliv.

Særligt Coronaen har har med lynets hast skabt nye, strategiske agendaer for danske virksomheder, og spørgsmålet er, om de eksisterende bestyrelser er klar til at sætte en ny retning for de danske virksomheders vækst og værdiskabelse? For den digitale omstilling og en grøn genstart?

Jeg tror det ikke. Med mindre vi erkender, at et bestyrelsesmedlem kan have en anden alder, en anden erfarings- og uddannelsesmæssig baggrund og andre kompetencer end det gængse medlem - og rekrutterer efter det.

Og det er præcis bogens sigte: At nuancere og afmystificere, hvad bestyrelsesarbejdet egentlig handler om, at sætte en ny og langt større ambition for de danske bestyrelser, og at give masser af konkrete og lettilgængelige råd, tips og tricks til alle de potentielle bestyrelsesmedlemmer, som er dem, der skal bidrage til væksten fremadrettet.

Bogen har solgt 500 eksemplarer i forsalg og er nu klar i alle landets boghandler - online og fysisk, som trykt bog og som e-bog.

Hele bogen kan downloades som pdf her: https://www.dropbox.com/s/dpbnm455donxsiy/Du%20beh%C3%B8ver%20ikke%20hedde%20Jens%20og%20g%C3%A5%20i%20jakkes%C3%A6t%20af%20Laura%20Vilsb%C3%A6k%20ISBN%20978-87-972222-2-5%20ebog.pdf (dropbox) - og jeg fremsender også meget gerne et eller flere læseeksemplarer.

Laura Vilsbæk
Indehaver af nyibestyrelsen.dk og Forlaget VILSBOOK