Publiceret den: 17-05-2020
Den 17. maj bliver markeret med lancering af Turismeakademiet ApS.

”Turismeakademiet – Det er Livslang Læring & Det er HELE Rejsen Værd!”

VISION:
Visionen er, at skabe større konkurrencedygtighed gennem kompetenceløft blandt alle aktører indenfor turismebranchen herunder; overnatningssteder, møde- & konferencesteder, museer & attraktioner, lufthavne, broer og havneanløb, rejsebureauer, krydstogtsaktører, detailbranchen, turistinformationskontorer og serviceindustrien generelt.

MISSION:
I en tid hvor alle holder vejret og håber på snarlig genåbning af landets grænser, lancerer vi Turismeakademiet med det proklamerede sigte, at styrke branchens konkurrenceevne gennem kompetencegivende uddannelser indenfor salg, service, værtsskabsforståelse, kommunikation og ledelse på alle niveauer.

UDBYTTE:
Det er lige nu tiden tillader, at medarbejderne får mulighed for, at tilegne sig ny viden til gavn og glæde for både arbejdsgiver og tager. Det skaber motivation ift. medarbejderne og styrker ligeså arbejdsgivernes konkurrencedygtighed og position ift. employer branding.

Ved at investere i nøglepersoner med ledelsespotentiale sikrer virksomheden, at kunne fastholde disse vigtige ressourcer på kort, mellem og lang sigt. I takt med, at medarbejderen udvikler sit lederpotentiale og oparbejder ECTS points, får virksomheden løbende en større kompetencetilførsel og medarbejderne får livslang læring.

KONCEPT:
Vores undervisning er funderet på kongstanken om, at med god service kan alt lykkes. God service skal komme indefra. Fundamentet gennem uddannelserne tager derfor afsæt i kandidaternes egne refleksioner og filosofien kredser omkring en moderne og tidssvarende fortolkning af Emma Gad’s ”Takt & Tone”. Hvert hold udarbejder deres eget unikke ”Service Manifest” som understøtter dette.
Uddannelserne bliver skræddersyet med en moderne tidssvarende afspejling af de aktuelle udfordringer branchen oplever i dag. Der indgår således CSR forståelse på tværs af alle uddannelsesmoduler og der arbejdes ud fra værktøj som adfærdsdesign, forandringsledelse, oplevelsesøkonomi, sociale medier mm.

Undervisningen er anlagt efter faste elementer; teori, autenticitet & forankring, hvilket sikrer, at den enkelte kandidat kan koble læringsmodulerne til dennes respektive arbejde og ansvarsområde(r), under hele forløbet. Teorierne kan fra dag 1 anvendes og testes i praksis på arbejdspladsen.

Udtalelser:
Det mener man i virksomheden Turismeakademiet der står bag initiativet om nye kompetencegivende uddannelser til hele branchen.

Henning Glarvig udtaler; ”Service bliver et altafgørende konkurrenceparameter når virksomhederne skal genopbygge loyalitet med deres kunder og samtidig differentiere sig ift. konkurrenterne. Man kan sige, at hvor service tidligere var opfattet blandt de ”bløde værdier”, er det i dag en ”hård valuta” som kan handles overalt”

Henrik Busch udtaler; ”I første omgang er det vigtigt, at få sikret at alle de medarbejdere der i dag er hjemsendt med lønkompensation, kan benytte ventetiden til at uddanne sig. Uddannelse er en vigtig prioritering gennem hele livet og åbner for gode karrieremuligheder”

Tillid, Tryghed & Troværdighed
Regeringen har fremlagt planer for 2. fase i genåbningen og der kommer atter gang i erhvervslivet. Dog må f.eks. hoteller og andre gæstgivere kigge endnu længere ud i fremtiden, førend de kan genvinde den markedsandel de havde før krisen.
Tiden efter corona betyder, at vi alle skal tilpasse os et nyt ukendt marked, hvor tillid, tryghed og troværdighed bliver nøgleværdier for alle, hvorigennem forbrugerne & gæsterne har tillagt sig et nyt adfærdsmønster som branchen skal lære at læse, forstå og vigtigst af alt, tilpasse sig.

OM TURISMEAKADEMIET ApS:
Turismeakademiet er stiftet af en partnerkreds, hvor alle har en solid baggrund indenfor dansk såvel som international turisme. Samme gælder for de mange tilknyttede undervisere. Læs mere på turismeakademiet.dk

Turismeakademiet ønsker at understøtte landets turismeorganisationer gennem tilførsel af livslang læring til de mange ildsjæle der arbejder indenfor den dansks turismebranche.

Før coronakrisen omsatte Turismebranchen iflg. VisitDenmark årligt for ca. 128. mia. kr. i 2017 og beskæftigede 161.000 arbejdspladser. Danmarks Statistik registrerede 56 mio. overnatninger i 2019, hvilket er endnu et rekordår med en fremgang på ca. 10% sammenlignet med 2015 eller ca. 28% ift. 2009. Det var således en af de brancher med størst vækst.

”Turismeakademiet – Det er Livslang Læring & Det er HELE Rejsen Værd!”

For yderligere oplysninger kontakt:
Henning Glarvig på tlf. 2076 2600 eller henning@turismeakademiet.dk
Henrik Busch på tlf. 4040 1707 eller henrik@turismeakademiet.dk