Publiceret den: 15-05-2020
BEMÆRK: BESTIL BOG TIL ANMELDELSE PÅ post@bogentilfar.dk

Bogen til Far opfordrer fædre til at være mere nærværende og engagerede i deres børn. Det er et opgør med mandehørm og handler om ligestilling i hjemmet, siger forfatteren.

“Der er brug for far. Børn har brug for far, fordi børn elsker deres forældre ubetinget. Partneren har brug for far, fordi en familie består af to forældre. Samfundet har brug for far, fordi vi stadig er ved at lære, hvordan man indretter et samfund, hvor både mor og far arbejder. Derfor er der brug for en dedikeret bog til far, der anerkender hans rolle og ansvar. “

Sådan indledes Bogen til Far, der udkommer den 20. Maj på det nye Forlaget Samfundssind. Bogen er skabt af far til tre, Nick Allentoft, der også har skrevet Velfærdsillusionen og er tidligere chefredaktør på mediet DenOffentlige. På baggrund af 17 års noter har han skrevet bogens centrale del med otte ledetråde og masser af hverdagsinspiration. Det er suppleret med fire stærke far-historier og to faglige bidrag.

Han håber at Bogen til Far kan bringe mere balance ind i den familiepolitiske debat og ikke mindst inspirere flere fædre til at deltage i den.

“Sat på spidsen så begynder ligestilling i hjemmet. Er far og mor lige i forældrerollen, så kommer ligestilling på arbejdsmarkedet helt af sig selv,” påpeger Nick Allentoft.

FAKTA: Danmark er sidst i Norden
Nordisk Råd undersøgte i 2019 fædre og barsel og sammenlignet landene i Norden. Her indtager Danmark bagtroppen. Ifølge rapporten, State of Nordic Fathers fra 2019 ønsker 9 ud af 10 fædre at være dybt involverede i omsorgen for deres børn. Men de tror ikke, at andre mænd accepterer det.
Ifølge Kvinfo tager fædre i Norden mellem 10 og 30 procent af den samlede barsel i børnefamilierne. Det er særligt Danmark, der trækker tallet ned. Danske fædre tager kun 9 procent af den samlede barsel.

Om Bogen til Far
Udkommer den 20. maj på Forlaget Samfundssind.
Vejl. udsalgspris trykt bog: Kr. 299,- og e-bog: Kr. 159.95:
Læs mere og se uddrag på https://www.bogentilfar.dk/

Bogen til Far tilbyder personlige historier fra fire forskellige fædre udover hovedforfatteren. Hertil bidrag fra to væsentlige aktører på børne- og familieområdet.
* Nick Allentoft - Far til tre drenge, journalist og forfatter.
* Andreas Rasch Christensen - Far til to piger og kendt fra medierne som ekspert i medierne
* Thomas Torp - Far til fire børn og et bonusbarn i alderen 0 til 21 år. Adm. dir. i GRAKOM.
* Daniel Nygaard Jensen - Far til en pige. Ændrede sine prioriteringer og tilgang til livet markant.
* Kim Them Simonsen - Far til to og uddannet pædagog. Har fem råd til fædre.
* Center for Børneliv - Forskning bekræfter, at alle vinder, når far er nærværende.
* Fagligt Selskab for Sundhedsplejersker - opfordrer far til at råbe op, når han bliver overset
Nick Allentoft

Forlaget Samfundssind