Publiceret den: 19-02-2020
Slesvig – Viborg
300 km eller 200 km
5. juli – 11. juli
Søndag den 5. juli i Slesvig snører flere hundrede mennesker deres vandresko og sætter næsen mod den midtjyske hede. Syv dage efter – den 11. juli – afsluttes deres tur ad den gamle Hærvej i Viborg. På det tidspunkt vil de have tilbagelagt 300 kilometer (45-48 km pr dag). Der er også en mere human tur på 200 km (ca. 30 km pr dag) og her bliver deltagerne kørt hjem, når de har gået ca. 30 km hver dag.
Deltagerne er både nye og gamle, danskere og udlændinge
”Der har de sidste år været ca. 150 deltagere og ud af de tilmeldte er der omkring 25, der deltager for første gang,” fortæller Vandringsleder Knud Overgaard Andersen og fortsætter: ”Og det er vi rigtig glade for, for vi er altid på udkig efter nye og også yngre vandrere.”
Deltagerne kommer fra hele verden. 60 procent kommer fra Danmark og resten er udlændinge, Der er gerne deltagere fra 10 – 15 forskellige lande, de senere år med størsteparten fra Belgien og Tyskland.
Et arrangement som Hærvejsvandringen kræver både tilrettelæggelse og meget arbejde, derfor bruger ca. 35 frivillige hjælpere hvert år en uge af deres sommerferie på at vandrerne kan have en god oplevelse.
Hver dag er der 4 rastepladser hos forskellige lodsejere, som låner os deres gårdsplads eller maskinhus.
Gennem årene er ruten ændret mange steder, både med nye historiske indslag, men også på grund af mange ny anlagte naturstier.
Fodslaw stiller sig gerne til rådighed for yderligere oplysninger, disse besvares gerne af vandringsleder Knud Overgaard Andersen på mail knudovergaard@hotmail.com eller på telefon 2033 7669 eller www.fodslaw.dk
VANDREFORENINGEN FODSLAW
Knud Overgaard Andersen