Publiceret den: 16-01-2020
Europas 13 øverste bilfabrikanter når ikke deres 2021-mål og vil blive pålagt bøder på over 14,5 mia. EUR, ifølge den årlige prognose for bilfabrikanters resultater – sat op imod de obligatoriske CO2-emissionsmål fra EU. Rapporten er udarbejdet af konsulentfirmaet PA Consulting.

Rent CO2 mæssigt klarer Danmark sig dog bedre end så mange af vores nabolande, da vi er nr. 3 på listen over de lande, som udleder mindst CO2 fra biler. (Se vedhæftet foto af oversigt)

Efter fire års konstant fremgang afslører PA's rapport nu, at vi er gået et skridt baglæns. Emissionerne er steget overalt, hovedsageligt på grund af, at kunder køber SUV'er, en stærk efterspørgsel efter højdrevne og tungere biler, manglende muligheder for lav emission i showrooms og skiftende præference for benzinbiler efter dieselskandalen.

Nogle bilproducenter vil se sanktioner høje nok til at have en væsentlig indflydelse på deres rentabilitet og omdømme. Volkswagen kan risikere en bøde med så meget som 4,5 mia. EUR på grund af dets høje salgsmængder i hele Europa. Ligeledes ser tidligere top-performere som Renault-Nissan-Mitsubishi, Volvo og Jaguar Land Rover ud til at komme til kort. Selv Toyota, markedsledende inden for hybridbiler, forventes ikke at kunne nå sit mål. Jaguar Land Rover står over for den største virkning af bøder baseret på EBIT (93 millioner euro, hvilket repræsenterer 400 procent af sit overskud i 2018).

Michael Schweikl, bilekspert hos PA Consulting, siger:
”På trods af denne ”fire skridt fremad, et skridt tilbage” -situation, er den gode nyhed, at der er mange gode muligheder for bilproducenter til at reducere emissioner og minimere fremtidige bøder. Men situationens presserende karakter betyder, at de er nødt til at handle hurtigt.”

”Bilproducenter løber tør for tid til at forbedre ydelsen hurtigt nok til at undgå bøder. Markedsføring, salg og prisstrategier, der øger udnyttelsen af køretøjer med lave emissioner, vil være afgørende for at få producenterne nærmere målene.

”Mulige løsninger kan omfatte:
• Diskontering af elektriske og plug-in hybridbiler for at øge deres salg ved at fjerne forurenende køretøjer fra markedet
• udvikling af tjenesteordninger, der øger brugen af køretøjer med lavt emission
• at udforske fusioner med andre bilproducenter og forsyningskæden som FCA og PSA viser
• udvikling af åbne platforme som Volkswagens MEB-platform til udvidelse af elektrisk teknologi.
Men de er nødt til at gå i gang her i 2020 for at reducere CO2-emissioner yderligere i fremtiden og vinde nye kunder. ”

PA rangerer hver producent efter deres CO2-præstationsprognose for 2021. Toyota er fortsat den bedste spiller, PSA er nu nummer to, der overhaler Renault-Nissan-Mitsubishi. Volvo, Volkswagen, Daimler og BMW er længere væk fra deres mål end sidste år. Jaguar Land Rover har stadig de højeste CO2-emissioner og står nu i fare for at gå glip af sit specifikke mål.

Omfanget af den udfordring, som bilproducenterne står overfor, er klar. PA's analyse viser, at de bliver nødt til at sælge mere end 2,5 millioner ekstra batteri elektriske biler for at have nogen form for chance for at nå deres mål, en stigning på 1.280% i 2021. Begrænsninger i produktionskapaciteten gør dette næsten umuligt - Volkswagens nye produktionslinjer til ID3, for har f.eks. kapacitet til at producere 100.000 enheder i 2020.

Fra et lands perspektiv afslører rapporten, at alle undtagen Norge og Nederlandene oplevede en forværring af deres samlede tal. Norge har reduceret emissionerne fra 83,7 g CO2 / km i 2017 til 72,3 g CO2 / km i 2018, og salget af elektriske køretøjer tegnede sig for 31,2 procent af salget af nye biler. Holland var den næstbedste udøver, men langt bagefter Norge med emissioner på 106 g CO2 / km og salg af fuldt elektriske køretøjer, der udgør seks procent af det samlede beløb. Storbritannien oplevede et fald i emissioner fra 120,8 CO2 / km til 125,1 CO2 / km, men en stigning i salget af elektriske køretøjer til 0,7 procent af alle nye registreringer. Tyskland oplevede også en stigning i emissionerne fra 126,2 g CO2 / km til 129,1g CO2 / km sammen med en mindre stigning i salget af elbiler (fra 0,7% til 1,1%).

I en verden, hvor emissionskravene kun bliver sværere, konkluderer Michael Schweikl, at det er en udfordring at arbejdshandskerne skal på hos producenterne i en farlig fart.

”Bilproducenter skal tilpasse sig en enorm ændring i, hvad de gør, når de flytter teknologien fra forbrændingsmotorer til elektriske køretøjer med lav emission. Selvom der allerede er i gang en meget spændende teknologisk udvikling, kan producenterne ikke undervurdere den krævede kompleksitet, omkostningerne eller de kulturelle ændringer. ”

For mere information eller en kopi af den fulde rapport, besøg: www.paconsulting.com/co2
Eller kontakt presseansvarlige Christel Skousen Thrane på christel.thrane@paconsulting.com eller 53705150
Christel Thrane