Publiceret den: 16-12-2019
Mens boligpriserne i hovedstaden er steget gennem flere år, er prisen på et kollegieværelse kun fulgt med i beskedent omfang. Det viser en huslejeundersøgelse blandt de københavnske kollegier foretaget af kbh-kollegier.dk.

”Det er klart, at en huslejestigning ofte rammer hårdere for en studerende på et lille budget. Men sammenlignet med det private boligmarked er det altså, trods visse historier om det modsatte, stadig muligt at finde meget billige studieboliger i København”, siger Rasmus Berthu Damkjær, stifter af kbh-kollegier.dk.

Gode tips til at finde en studiebolig i København
Rasmus Berthu Damkjær afviser ikke, at det kan være vanskeligt for nogle at finde en billig studiebolig i København. Men han vurderer, at man selv uden et netværk i byen kan man gøre meget for at få foden indenfor et billigt sted. Det kræver dog noget benarbejde.

1: Research er afgørende
For det første skal du finde de steder, du gerne vil bo og som matcher dine boligbehov. Markedet kan være uoverskueligt, men på kbh-kollegier.dk er det let at danne sig et overblik over de tusindvis af boliger.

2: Skriv dig op på venteliste hos de store de administrationsselskaber
Skriv dig på venteliste på de kollegier eller studieboliger, hvor du kan se dig selv bo. Bemærk, at nogle kollegier og studieboliger giver bestemte grupper fortrinsret. F.eks. hvis du bor langt fra din uddannelse. Læs grundigt ansøgningskriterierne – og bemærk, at ventelisten kan være lang, men nogle gange flytter den sig hurtigt.

3: Motiverede ansøgninger – kan være en smutvej
Nogle kollegier tager imod motiverede ansøgninger i tillæg til blot at benytte ventelister. De motiverede ansøgninger er stedet, hvor du selv kan gøre en forskel. En god motiveret ansøgning kan gøre vejen til et bolig kortere – men husk at læse ansøgningskriterierne grundigt, så din ansøgning ikke bortfalder pga. manglende overholdelse af kriterierne.

4: De selvstændige kollegier
Københavns ca. 40 selvstændige kollegier kan give dig en særlig mulighed for at undslippe lange ventelister. De er mindre kendte og modtager derfor ofte færre ansøgninger. De håndterer selv ansøgningen og derfor tildelingen af boliger

I mange tilfælde kan ventetiden reduceres markant, hvis ansøgningen gribes rigtigt an. Her er den motiverede ansøgning et vigtigt element.

35 kollegier i København modtager motiverede ansøgninger. Se hvordan du griber det an på kbh-kollegier.dk
Rasmus Damkjær

KBH-kollegier.dk ApS