Publiceret den: 05-12-2019
Da Ronnie Gram for mere end 6 år siden gik med en drøm om at forsøge sig med at brygge mjød, havde han ingen idé om, at hans mjød skulle blive så eftertragtet, at selv kineserne nu drikker den. På den første messe, som Danish Nature Brew er repræsenteret på i Kina, kommer den lokale borgmester hen for, at prøvesmage og det bliver efterfølgende vist på CC100 - Kinas svar på DR. Allerede dagen efter er hele udstillingslageret købt af borgmesteren.

Mjøden som fik navnet Gunlöd, blev oprindeligt lavet på en gruekedel i garagen med et par naboer. Den ene havde en æblepresser og den anden var biavler med 200 kg honning der var ved at gære. Man forsøgte sig med 5 varianter, hvoraf den ene med æblemost ramte så rigtigt, at det nu er blevet til en regulær produktion, der efterspørges i rigtig mange lande.

Som noget helt særligt er alle produkter økologiske. Det stiller store krav til produktionen, men det gør også produkterne mere unikke og forbedrer smagen. Danish Nature Brew byder på et smalt, men meget gennemarbejdet udvalg. Og nyeste skud på stammen er ingen undtagelse. Der nemlig tale om en destilleret mjød som udmærker sig ved bl.a. at have hvilet 14 måneder på sherryfade. Resultatet fik navnet Ragnarok og det lyder voldsomt, men selv med 47% alkohol er der stadig noter af honning – vanilje, tobak og karamel. Ragnarok er på nuværende tidspunkt lidt af en verdenssensation, da det er den eneste destillerede mjød, der er fremstillet økologisk.

Danish Nature Brew er blevet kendt udenfor landets grænser samt er at finde blandt specialforretninger og restauranter i Danmark - og det er ikke tilfældigt. Der er nemlig arbejdet målrettet på at udvikle kvalitetsprodukter i modsætning til de typer mjød der typisk serveres på markeder og events med vikingetiden som tema. Her er typisk tale om produkter der er udviklet hurtigt og billigt. Ragnarok er produceret i et meget lille oplag på kun 165 flasker, som efterhånden er ved at være udsolgt og den næste produktion er klar til salg i 2021.

Ragnarok er fremstillet af gæret honning, vand og æblemost og på den måde bliver til færdig mjød, hvorefter den bliver destilleret. Det lyder jo meget enkelt, men for at opnå et perfekt produkt kræver det en smule mere. ”Vores destillerede mjød tager mere end 24 måneder at fremstille. Efterfølgende lagres den på sherryfade for at give endnu mere dybde og smag, så det er en dyr og langvarig proces, der kræver en masse tålmodighed. Det er på forhånd umuligt at vide hvordan sådan et produkt ender. Og hvis man laver fejl, så er produktionen ødelagt og man kan starte forfra – men noget tyder på vi har ramt rigtigt, når interessen er så stor”, siger Ronnie Gram, der er indehaver af Danish Nature Brew.

Den store interesse har også overvældet Danish Nature Brew, som ligefrem har været nødt til at sige nej til kunder, da produktionen af Ragnarok er begrænset og antallet af flasker derfor kun sælges på webshoppen og på whisky.dk

For mere information kontakt:
Ronnie Gram
Danish Nature Brew