Publiceret den: 20-11-2019
Efter 7 år med succesfuld rådgivning af biogasanlæg i Danmark rykker Dansk Energirådgivning nu også ind på det tyske marked. Det nystiftede datterselskab, GreGas, skal gøre det muligt at imødekomme de tyske biogasanlægs efterspørgsel på biogas-service og -rådgivning.

Interessen for den grønne biogas er ikke blot steget støt i Danmark. Dansk Biogasrådgivning, som er en del af moderselskabet Dansk Energirådgivning, har også oplevet stigende efterspørgsel på deres ydelser og kompetencer inden for biogas syd for grænsen. I sidste uge kom de sidste aftaler på plads, og selskabet kan nu offentliggøre, at de har stiftet datterselskabet GreGas i Tyskland.

BIOGASRÅDGIVNING I TYSKLAND OG BENELUX
GreGas får hovedkontor i Emsbüren i den sydvestlige del af Niedersachen, som ligger nær den hollandske grænse. Dermed er det tyske datterselskab centralt placeret i forhold til at servicere biogasanlæg i både Tyskland og Benelux-landene.

GreGas’ administrerende direktør bliver Jacob van Gorp, som kommer med flere års erfaring fra både landbrugs- og biogasbranchen. Foruden Jacob er der indtil videre ansat en fuldtidsmedarbejder samt en administrativ deltidsmedarbejder.

ALT I BIOGAS-SERVICE
Det tyske datterselskab kommer til at trække på den store ekspertise og mange års erfaring, som moderselskabet i Danmark har. Derfor vil GreGas også fra starten kunne tilbyde deres kunder en bred vifte af kompetencer indenfor biogas-service.

På baggrund af prøvetagninger og biologiske analyser af biomasser, beregninger samt besøg på anlæg vil GreGas kunne hjælpe biogasanlægsejere til at drifte deres anlæg optimalt – økonomisk såvel som biologisk.
- Vi arbejder også på et system, hvor vi kan stå for at overvåge alarmer og tage os af den daglige drift af biogasanlæg i en afgrænset, kort periode. Således kan vi aflaste biogasanlægsejere og driftspersonale i forbindelse med f.eks. sygdom og ferie, siger Michael Kamstrup Søndergaard, adm. direktør hos Dansk Energirådgivning.

ET MARKED MED STORT POTENTIALE
Da der er mere end 12.000 biogasanlæg i Tyskland, har selskabet store forventninger til udviklingen på det tyske marked.

- Vi har et stort og voksende netværk i biogasbranchen, som vi er i tæt kontakt med for at udvide forretningen, fortæller Michael Kamstrup Søndergaard, som ser frem til at selskabet kan komme i gang med at rådgive de tyske biogasanlæg til en optimeret biogasproduktion.

Dansk Energirådgivning blev stiftet i 2007. I 2017 blev datterselskabet Dansk Biogasrådgivning en del af Dansk Energirådgivning. I 2018 åbnede Dansk Energirådgivning, som har hovedkontor i Silkeborg, også et kontor i Odense.
Michael Kamstrup Søndergaard
Telefon:2250 0582