Publiceret den: 21-10-2019
Foreningen We-Grow starter mandag 16 nye workshops for unge om finansiel dannelse, nu med tidligere pengeinstitut-ansatte som medundervisere.
We-Grow blev stiftet i august for at uddanne unge i at få en sund privatøkonomi, så de kan tage økonomiske beslutninger på et kvalificeret grundlag. Et samarbejde med Finansforbundet har nu medført, at erfarne medlemmer af forbundet, som ikke længere er ansat i pengeinstitutter, kan hjælpe med i undervisningen.
Det gælder allerede fra de 16 workshops, der starter mandag den 21. oktober på Frederiksberg Gymnasium og yderligere 14 efterfølgende på Rysensteen Gymnasium. Flere ungdomsuddannelsesinstitutioner er på vej, og We-Grow vil også gerne starte undervisning også uden for hovedstadsområdet. Flere jyske gymnasier har allerede meldt sig interesserede.
”Det er en stor hjælp til vores indsats for de unge, at Finansforbundet hjælper We-Grow med at få flere undervisere. Blandt deres medlemmer er der mange tidligere pengeinstitut-ansatte med den helt rigtige erfaring til at være med i arbejdet”, siger We-Grows stifter og direktør, Karin Lund-Frank. Hun tilføjer:
”Det er en vigtig pointe, at det er folk, der ikke længere er tilknyttet et bestemt pengeinstitut. Uddannelsesinstitutioner vil gerne have en ikke-kommerciel tilgang til at gøre de unge klogere på det finansielle”.
Næstformand i Finansforbundet Michael Budolfsen, kommenterer samarbejdet sådan:
”Vi synes at We-Grows initiativ er helt rigtigt. Vi er glad for at kunne bidrage med at sikre kontakt til medlemmer, der har været i sektoren, som har stor viden og har lyst til at deltage med en frivillig indsats i We-Grows arbejde blandt de unge”.
”Det er positivt, at der allerede på kort tid har meldt sig interesserede blandt vores medlemmer, så de allerede fra denne første nye runde workshops er aktivt med ude på gymnasierne. Vi håber, at det kan udbredes til meget større skala”, siger Michael Budolfsen.
Når den kommende runde workshops for unge på Frederiksberg og Vesterbro er gennemført, vil mere end 1.000 unge have været på workshops i finansiel dannelse.
”Vi har ansøgninger ude ved fonde, der kan bane vej for vi kan komme meget bredere ud med tilbuddet”, siger Karin Lund-Frank, der selv er uddannet i den finansielle sektor og fulgt en udvikling, der har været med til at stille unge vanskeligere, når det gælder finansiel viden. Hun tilføjer:
”Vi håber det lykkes, for der er brug for det. Vi er nødt til at sørge for, at de unge kan tage selvstændigt vare på deres økonomiske liv”.

Yderligere oplysninger: Cand.scient.soc. Karin Lund-Frank, tlf.4033 0233
Jens Otto Kjær Hansen