Publiceret den: 27-09-2019
ALANTHEROCKS KUNST ER ET FRIRUM FOR VISUELLE FØLELSESUDTRYK

Fra barns ben har Alan Pedersen benyttet det at udtrykke sig visuelt som en måde at balancere sine tanker. Især i de svære perioder har det at træde ind i et kreativt rum bidraget til at få ham videre. Netop én af disse svære perioder blev et vendepunkt for ham og en medvirkende årsag til, at de første sten til NOKUKO blev lagt – et iværksætter-hjertebarn, der repræsenterer Alans overbevisning om, at drømme er til for at blive udlevet.

Af Anne Mette Steen-Andersen

When life is sweet, say thank you and celebrate. And when life is bitter, say thank you and grow (Shauna Niequist). Almindeligvis læner Alan Pedersen (Alantherock) sig på ingen måde ikke op ad citater, når han vil have livet til at give mening. Men lige netop dette citat har spillet en afgørende rolle for, hvordan han har valgt at parere de knytnæveslag, livet har givet ham over årene, og i stedet har lært sig selv at se slagene som muligheder for at lære og udvikle sig og vende modgangen til noget konstruktivt. For livet har slået fra sig. Som 11-årig mistede Alan sin far, og for 4 år siden gik hans mor bort, og Alan stod tilbage med en meget begrænset biologisk tilknyttet familie. Men frem for at lade mørket og tabet dominere, har Alan vendt sin sorg og gjort den til en påmindelse om, at livet skal leves nu. Jeg er ikke bange for døden, jeg er bange for ikke at leve, som han udtrykker det.

“Min mor havde en masse, hun ville, men som hun aldrig fik gjort. Det er min største frygt: At sidde tilbage som 80-årig og vide, at jeg undlod at følge mine drømme. Tiden er den knappeste ressource, vi har – og lige pludselig kan det være for sent. Jeg tror, at tabet af mine forældre konstant minder mig om, at jeg hellere skal handle i dag end at vente til i morgen,” siger Alan.

Han var derfor heller ikke i tvivl, da han fik ideen til at starte NOKUKO. Alan har tidligere haft andre iværksætterprojekter, men med NOKUKO var følelsen en anden: Det var et kald – en iværksætterdrøm, han var nødt til at jagte. Som fotograf og kunstner har Alan ofte oplevet de udfordringer, han mødte i forbindelse med at skulle have afsat sine værker. Han oplevede en jungle af online hubs og platforme, hvor kvantitet rangerede over kvalitet. De var præget af megen støj, og de tilknyttede kunstnere underbød hinanden i kampen for at få det næste salg – for så i sidste ende at stå tilbage med en brøkdel af fortjenesten.

“Jeg vidste med det samme, at jeg med NOKUKO ville skabe en platform, hvor udvalgte kunstnere, der laver kunst af høj kvalitet skulle inddrages og opfordres til at tage del i tilblivelsen. Jeg ønskede at sikre, at deres kunst og passion blev honoreret. Og jeg ønskede at skabe en synergi, hvor samarbejdet om at fremme kvalitetskunst, var i fokus – en community hub,” siger Alan.

NOKUKO er drevet ud fra en bevidsthed om, at der findes et stort og dannet publikum, der er villige til at betale for unikke kvalitetsprints med unikke tilblivelseshistorier. Bevidste forbrugere, som vil have mere end bare prints, som Alan udtrykker det.

“Jeg bestræber mig på at gøre NOKUKO til et springbræt, hvorfra kunstnerne kan udvikle sig, søge inspiration og opnå international anerkendelse for deres værker og opnå bedre forudsætninger for at nå ud til et større publikum. Der ligger en socialøkonomisk drivkraft bag projektet. Og et ønske om at beskytte andre kunstnere imod at opleve de udfordringer, jeg selv har oplevet,” siger Alan.

At åbne op for og udbrede fortællingerne bag kunsten er én af NOKUKO’s mærkesager – og det, der henvises til med virksomhedens tagline ’more than prints’. For Alans eget vedkommende reflekterer hans kunst og fotografier et behov for at skabe et frirum for tanker og følelser. Han har fra barns ben fundet ro i at fordybe sig i at tegne, være nysgerrig eller ligge på ryggen og lede efter figurer i skyerne på himlen. Det har fulgt ham siden. Ved at etablere et kreativ rum omkring sig selv, skaber Alan plads til at kigge indad og fortolke den hverdag, der udspiller sig uden for det kreative rum.

“Når jeg står foran mit lærred, går tid og rum op i et. Jeg har ingen ide om, hvor timerne forsvinder hen. For mig er det at bruge den kreative del af hjernen et redskab til at forstå mig selv bedre, se flere perspektiver og muligheder. Det gælder både på et privat og et forretningsmæssigt plan. Det giver mig mulighed for at udvide mit handlerum. Når jeg bruger mig selv på den måde, er jeg mere modtagelig for input. Det giver mig styrke til at åbne op og udvikle mig. Kreativiteten står i berigende kontrast til min akademiske baggrund i International business og mere forretningspræget hverdag. Den er medvirkende til at skabe en rigtig god balance” siger Alan og fortsætter:

“Tidligere i mit liv har jeg ikke altid været god til at stå ved mine følelser. Jeg har ofte lukket ned for dem og gemt dem væk, når de blev for svære at håndtere. Det var lettest for mig sådan – det handler nok om stolthed og perfektionisme. Den del af mig selv har jeg arbejdet med at ændret, og gør det stadig. Det er nok et af de områder, hvor man nok altid har mulighed for at udvikle sig, hvis man vil. I den sammenhæng er det visuelle udtryk på mange måder en hjælp. Kunsten er et frirum, hvor processen – og ikke resultatet – er i fokus. Den åbenhed vil komme til udtryk i de værker, som jeg aktuelt arbejder på.”

Foruden at være et sted, hvor han kan ventilere sit indre liv, bruger Alan sin passion for fotografiet til at få stillet sin nysgerrighed og fange små glimt af naturens skønhed. Han sammenligner fotografi lidt med at være på fisketur: Du tager ud med håbet om at få den store fisk på krogen, men det er aldrig på forhånd til at sige, om det er det, der kommer til at ske. Lys, tidspunkt, motiv og dagsform er faktorer, der kontinuerligt påvirker og former det færdige resultat.

“Jeg er enormt nysgerrig, og det har ført mig rundt i verden til fascinerende steder, kulturer og mennesker. Det giver mig meget glæde, og inspirere mig utrolig meget både personligt og erhvervsmæssigt. Jeg drages af at finde motiver, der fortæller historier. Historier om en natur, vi skal værne om, og som vi alle sammen har et ansvar for at passe på for fremtiden. Og historier om oldgamle bygninger, hvor generationer efter generationer har levet deres liv. For mig er det en leg at jagte motiver med mit kamera. Mange af dem, jeg har rejst med, har oplevet, at jeg pludselig har taget en afstikker eller er stået op midt om natten for at fange det helt rigtige motiv,” siger Alan.

Men det er ikke nødvendigvis afgørende for Alan, om modtageren af hans kunst, læser en bestemt fortælling eller en bestemt stemning ind i motiverne. Måske tværtimod. Et fotografi eller et kunstværk giver det til modtageren, som modtageren vil se. Det er, ifølge Alan Pedersen, det fascinerende ved kunst: Det er op til fortolkning, giver anledning til samtaler og behøver nødvendigvis ingen forklaring for at give mening for den, der betragter det. Det kan også stå i sig selv.

Portrættet er udarbejdet af NOKUKO - www.nokuko.com i samarbejde med Alantherock.

Portrættet er skrevet af Anne Mette Steen-Andersen
Billeder af Alan Pedersen (alantherock).

kilde: https://www.nokuko.com/portraitalantherockda
Alan Pedersen
Telefon:+45 22433333

NOKUKO