Publiceret den: 05-09-2019

Den online lægetjeneste Hejdoktor.dk gør det nu muligt for patienter med hudlidelser at blive tilset af en hudlæge på dagen, i stedet for at skulle vente i månedsvis.

I stort set hele landet er der lange ventetider for patienter med hudlidelser. De nyeste tal fra sundhed.dk viser, at alle regioner, på nær Region Hovedstaden, har månedslange ventetider. Det ser værst ud i Jylland og på Fyn, hvor patienter med hudlidelser i gennemsnit skal vente 21 uger på at komme til hudlæge.

Derfor lancerer Hejdoktor.dk nu en online hudlæge, hvor patienter kan blive tilset ved blot at sende billeder og en beskrivelse af symptomer, bekymringer og spørgsmål. Inden for 48 timer vil patienten modtage et svar fra hudlægen.

“Henvendelserne omkring hudlidelser har været støt stigende og ligger i top 5 af de typer af henvendelser, vi modtager hos Hejdoktor. Dette, sammenholdt med de lange ventetider rundt i landet, har betydet, at vi nu åbner op for muligheden for konsultationer med en hudlæge”, siger Mikkel Geertsen som er direktør i Hejdoktor.dk

Psoriasisforeningen bakker op om det nye initiativ fra Hejdoktor.dk, da de lange ventetider giver utryghed, er opslidende og frustrerende for de fleste psoriasispatienter, hvilket både kan forværre hudlidelsen og den psykiske belastning.

”Psoriasispatienter i hele landet må desværre stadig vente mange uger, nogle steder måneder, på at komme til hudlæge. Men hver eneste dag er der patienter, der har behov for at blive tilset nu og her. Er man nydiagnosticeret, står med et akut udbrud eller på anden måde hårdt ramt af sin psoriasis, kan ventetiden være uoverskuelig, men også give forværring på sigt. Derfor er det helt afgørende, at der er så mange behandlingsmuligheder og tilbud tilgængelig som muligt, og her kan moderne services som telemedicin være en vigtig løsning, der samtidig kan tilpasse konsultationen mere fleksibelt til patientens behov. Det tilbud er Psoriasisforeningen glade for at være med til at udbrede via vores samarbejde med Hejdoktor.dk,” udtaler direktør for Psoriasisforeningen, Lars Werner.

Om Hejdoktor.dk
E-health-virksomheden Hejdoktor.dk bringer lægen og andre former for sundhedsydelser tættere på borgeren – uanset hvor i landet man bor.
Alle borgere kan via deres telefon eller computer få lige mulighed for at modtage en konsultation fra en danskautoriseret læge uden at skulle bevæge sig væk fra sit hjem

Hejdoktor.dk tilbyder video- og chatkonsultationer med speciallæger i almen medicin og hudlæger. En enkelt konsultation med en hudlæge koster 550 kroner, mens en konsultation med en speciallæge i almen medicin koster 250 kroner. Man kan også vælge at tegne et abonnement, hvor prisen er 75 kroner om måneden.
Gennemsnitsventetiden på at blive tilset af en hudlæge - for ikke akutte-patienter:

- Region Nordjylland: 23 uger
- Region Midtjylland: 22 uger