Publiceret den: 05-09-2019
Oksbøl d. 5. september 2019: Med et simpelt magnet skilt til de nye bilister kan alle vi andre, meget øvede bilister, blive bedre i trafikken.

Kørelærer er begyndt, at udlevere et magnet skilt til de elever der består køreprøven. Meningen er, at den nye bilist skal lære, at køre bil på sine egne præmisser uden, at de øvede bilister presser den nye bilist til uovervejede valg.

Lilly Henneberg, kørelærer i Oksbøl siger:
”Et initiativ som dette har været efterspurgt i adskillige år, men ingen har gjort noget før nu.
Det vil være en stor hjælp til nye bilister og også de gamle”, tilføjer hun”.

Malene Riber, som er direktør for vishensyn.NU fortæller, at idéen opstod efter deres søn havde fået kørekort.
Han sad nu i bilen uden kørelære eller ekstra pedaler og skulle selv sørge for alt det hele.
Både Malene og hendes mand Thomas oplevede, at der på de danske veje ikke er nogen ”kære mor”. Alle er sig selv nærmest, og sønnen blev presset fra alle ender og kanter blot fordi han gjorde, som han havde lært nemlig at overholde færdselsreglerne.

Kristian Nissen, som er kørelærer i Bramming siger:
”Magnet skiltet giver nye og bedre muligheder for den nye bilist, der nu forhåbentlig kan få roen til, at "lære" at køre bil i sit eget tempo”.

Ideen om, at danskerne skal blive bedre til, at vise hensyn blev født.
Håbet var så, at det ville blive hængende længe nok, i hovedet på de bagved kørende, så det holdt til næste gang de mødte skiltet.
For hvis dette er tilfældet, går vi fra ego-trafik til hensyns-trafik, og så er målet nået.

Kørelærer er positive stemt overfor ideen.

Malenes firma vishensyn.NU har endnu ikke mødt en kørelære, som ikke kunne se fornuften i skiltet. Faktisk er der god opbakning i region Syddanmark, hvor det hele startede for en lille måned siden, men Malene understreger, at dette kun er begyndelsen. Forhåbentlig breder det sig til hele landet, for at vi kan få den rette effekt.

Malenes og Thomas’ mission er klar. Vis hensyn i trafikken. Det smitter. Og det kan i sidste ende redde liv.

Karl-Erik Kristensen, som er formand for Dansk kørelærer-Unions lokal afdeling i Ribe og kørelærer i Toftlund udtaler:
”Skiltet vil forhåbentlig give den nye bilist den nødvendige tid i trafikken til, at få opbygget noget rutine og erfaring, så de ikke hele tiden vil blive presset af de ”gamle” trafikanter.
Foruden dette retter idéen jo din opmærksomhed på det der virkelig betyder noget i trafikken, hensyn og forståelse for andre trafikanter. Og dette kunne jo ønskelig på sigt, resulterer i færre ulykker.”
Thomas Gottenborg Riber

vishensyn.NU