Brainchild puster nyt liv i de ikoniske danske designklassikere
Publiceret den: 03-09-2019
Med sine bogstavelige fortolkninger af en række danske designklassikere, puster Martin Brix Midtgaard, der står bag brandet Brainchild, nyt liv i de ikoniske værker. Svanen, ægget og koglen er danske designklenodier, der nyder stor anerkendelse og sælges dyrt verden over. Med nyfortolkningerne tager Brainchild klassikerne tilbage til deres inspirationskilde og sikrer samtidig, at de bliver tilgængelige for alle.
Af Anne Mette Steen-Andersen
For langt de fleste mennesker er succes en størrelse, der opbygges langsomt over tid. Men for Martin Brix Midtgaard, der står bag brandet Brainchild, forhold det sig anderledes. Han blev konfronteret med sin succes som et lyn fra en klar himmel – uden at have haft den ringeste mulighed for at forberede sig på dens komme. Det skete til et design-marked i Århus midtby tilbage i oktober 2016.
“Jeg havde en stand på markedet, hvor jeg solgte et udvalg af mine motiver. Jeg havde i et halvt års tid brugt tid på at udvikle og opbygge mit brand, men jeg havde bestemt ikke en fornemmelse af, hvor udbredt kendskabet til mit brand var på daværende tidspunkt. Men så kommer der en kvinde hen til mig. Hun stopper op, og kigger på mine motiver, og så udbryder hun: Jeg har da set dine plakater i Bolig Magasinet,” fortæller Martin Brix Midtgaard.
Han husker, at han var uforstående over for kvindens påstand. Det kunne ikke passe. Men da han senere fik lejlighed til at undersøge sagen nærmere, viste det sig, at kvinden havde ret: Martin Brix Midtgaards plakater var omtalt i begejstrede vendinger i en nyhedsmail til Bolig Magasinets abonnenter. Og samme omtale optog spalteplads på magasinets hjemmeside.
“Jeg forstod det ikke helt på det tidspunkt! Men når jeg ser tilbage på det, er det klart for mig, at det var dér, jeg for første gang for alvor mærkede opbakning til mit koncept,” siger Martin Brix Midtgaard.
Forud for oplevelsen på design-markedet lå et halvt års hårdt, målrettet arbejde. Tilbage i starten af 2016 var den unge, aarhusianske mediegrafiker begyndt at prøve kræfter med at designe plakater. Hidtil havde hans kreative designprojekter primært foregået på hobbyplan, og været målrettet den begrænsede gruppe følgere, der fulgte med på hans private Instagram-profil. Men en pludseligt opstået indskydelse om at puste nyt liv i de ikoniske danske designklassikere, fik Martin Brix Midtgaard til at lægge mere end bare fritid i designprojekterne.
“På det tidspunkt lagde jeg løbende kreative projekter op på Instagram. Det var ikke hensigten, at det skulle føre til noget, men en måde at få stimuleret min kreativitet. Men så en dag fik jeg ideen til at genfortolke de danske designklassikere Koglen og Ægget. Jeg blev virkelig grebet af ideen, og sad oppe den halve nat for at få dem færdige. De fik god respons på Instagram. Mange roste dem og synes, at de var sjove, og der var flere af mine bekendte, der spurgte, om det var muligt at få dem som plakater,” siger Martin Brix Midtgaard.
Derfra tog det fart. Martin Brix Midtgaard fik oprettet hjemmeside med webshop, samt udarbejdet en ambitiøs koncept- og forretningsplan. Brainchild skulle være en realitet! Markedsføring og hjemmesidedesign var en ny verden for Martin Brix Midtgaard, og han lagde mange timers arbejde i projektet. Da han stod på det famøse design-marked havde han fem motiver med: Nyfortolkninger af designklassikerne Ægget, Koglen, Svanen, Myren og Bamsen.
“Det var benhårdt arbejde at få projektet stablet på benene. Især fordi jeg samtidig skulle passe mit job som mediegrafiker. Men jeg var aldrig i tvivl. Det havde en fantastisk følelse i krop og sind, når jeg designede mine motiver – jeg kom i flow og tid og sted forsvandt omkring mig. Og jeg kunne mærke, at jeg brændte for at designe æstetisk smukke motiver, som bragte smil frem på folks læber. Det var det, jeg ville,” siger Martin Brix Midtgaard.
I dag arbejder Martin Brix Midtgaard som selvstændig, og bruger næsten alle sine vågne timer på Brainchild. Det er fortsat de ikoniske, danske designklassikere, der inspirerer alle hans designs. Foruden plakater, har Martin Brix Midtgaard kastet sig ud i at fremstille træfigurer, der ligeledes er genfortolkningerne af klassikerne. Den første figur i serien, som er lanceret, er ‘Ægget figuren’, og Martin Brix Midtgaard forventer at følge op med Svanen i år 2020.
“Designklassikerne fra omkring midten af det 20. århundrede er originale og æstetisk uovertrufne. De er tidsløse, og repræsenterer en form for nationalidentitet, og er genkendelige for de fleste danskere. I min optik er der sidenhen ikke kommet mange møbler til, som kan måle sig med klassikerne fra den periode. Jeg søger at fange samme æstetik og originalitet i mine tolkninger. Samtidig tilsætter jeg mine designs humor. Jeg vil have at folk smiler, når de f.eks. ser møbelikonet Svanen afbilledet som en levende svanefugl,” siger Martin Brix Midtgaard og tilføjer:
“Min ambition er at bringe design-klassikerne tilbage til deres originale udgangspunkt ved at fortolke dem helt bogstaveligt. Mange morer sig over, at de med mine designs pludselig har råd til at have Koglen hængende i stuen. Eller forære Svanen i julegave til deres forældre. Ellers er det jo ikke ligefrem forbeholdt alle at have råd til det dyre interiør.”
Som nyslået selvstændig håber Martin Brix Midtgaard, at NOKUKO kan hjælpe ham til at nå ud til endnu flere mennesker med sine designs. Og han ser det at blive en del af et kunstnerisk fællesskab som en unik mulighed for at blive kreativt inspireret.
Portrættet er udarbejdet af NOKUKO - www.nokuko.com i samarbejde med Brainchild.
Portrættet er skrevet af Anne Mette Steen-Andersen
Billeder af Alan Pedersen (alantherock) i samarbejde med Brainchild.
kilde: https://www.nokuko.com/portraitbrainchildda
Af Anne Mette Steen-Andersen
For langt de fleste mennesker er succes en størrelse, der opbygges langsomt over tid. Men for Martin Brix Midtgaard, der står bag brandet Brainchild, forhold det sig anderledes. Han blev konfronteret med sin succes som et lyn fra en klar himmel – uden at have haft den ringeste mulighed for at forberede sig på dens komme. Det skete til et design-marked i Århus midtby tilbage i oktober 2016.
“Jeg havde en stand på markedet, hvor jeg solgte et udvalg af mine motiver. Jeg havde i et halvt års tid brugt tid på at udvikle og opbygge mit brand, men jeg havde bestemt ikke en fornemmelse af, hvor udbredt kendskabet til mit brand var på daværende tidspunkt. Men så kommer der en kvinde hen til mig. Hun stopper op, og kigger på mine motiver, og så udbryder hun: Jeg har da set dine plakater i Bolig Magasinet,” fortæller Martin Brix Midtgaard.
Han husker, at han var uforstående over for kvindens påstand. Det kunne ikke passe. Men da han senere fik lejlighed til at undersøge sagen nærmere, viste det sig, at kvinden havde ret: Martin Brix Midtgaards plakater var omtalt i begejstrede vendinger i en nyhedsmail til Bolig Magasinets abonnenter. Og samme omtale optog spalteplads på magasinets hjemmeside.
“Jeg forstod det ikke helt på det tidspunkt! Men når jeg ser tilbage på det, er det klart for mig, at det var dér, jeg for første gang for alvor mærkede opbakning til mit koncept,” siger Martin Brix Midtgaard.
Forud for oplevelsen på design-markedet lå et halvt års hårdt, målrettet arbejde. Tilbage i starten af 2016 var den unge, aarhusianske mediegrafiker begyndt at prøve kræfter med at designe plakater. Hidtil havde hans kreative designprojekter primært foregået på hobbyplan, og været målrettet den begrænsede gruppe følgere, der fulgte med på hans private Instagram-profil. Men en pludseligt opstået indskydelse om at puste nyt liv i de ikoniske danske designklassikere, fik Martin Brix Midtgaard til at lægge mere end bare fritid i designprojekterne.
“På det tidspunkt lagde jeg løbende kreative projekter op på Instagram. Det var ikke hensigten, at det skulle føre til noget, men en måde at få stimuleret min kreativitet. Men så en dag fik jeg ideen til at genfortolke de danske designklassikere Koglen og Ægget. Jeg blev virkelig grebet af ideen, og sad oppe den halve nat for at få dem færdige. De fik god respons på Instagram. Mange roste dem og synes, at de var sjove, og der var flere af mine bekendte, der spurgte, om det var muligt at få dem som plakater,” siger Martin Brix Midtgaard.
Derfra tog det fart. Martin Brix Midtgaard fik oprettet hjemmeside med webshop, samt udarbejdet en ambitiøs koncept- og forretningsplan. Brainchild skulle være en realitet! Markedsføring og hjemmesidedesign var en ny verden for Martin Brix Midtgaard, og han lagde mange timers arbejde i projektet. Da han stod på det famøse design-marked havde han fem motiver med: Nyfortolkninger af designklassikerne Ægget, Koglen, Svanen, Myren og Bamsen.
“Det var benhårdt arbejde at få projektet stablet på benene. Især fordi jeg samtidig skulle passe mit job som mediegrafiker. Men jeg var aldrig i tvivl. Det havde en fantastisk følelse i krop og sind, når jeg designede mine motiver – jeg kom i flow og tid og sted forsvandt omkring mig. Og jeg kunne mærke, at jeg brændte for at designe æstetisk smukke motiver, som bragte smil frem på folks læber. Det var det, jeg ville,” siger Martin Brix Midtgaard.
I dag arbejder Martin Brix Midtgaard som selvstændig, og bruger næsten alle sine vågne timer på Brainchild. Det er fortsat de ikoniske, danske designklassikere, der inspirerer alle hans designs. Foruden plakater, har Martin Brix Midtgaard kastet sig ud i at fremstille træfigurer, der ligeledes er genfortolkningerne af klassikerne. Den første figur i serien, som er lanceret, er ‘Ægget figuren’, og Martin Brix Midtgaard forventer at følge op med Svanen i år 2020.
“Designklassikerne fra omkring midten af det 20. århundrede er originale og æstetisk uovertrufne. De er tidsløse, og repræsenterer en form for nationalidentitet, og er genkendelige for de fleste danskere. I min optik er der sidenhen ikke kommet mange møbler til, som kan måle sig med klassikerne fra den periode. Jeg søger at fange samme æstetik og originalitet i mine tolkninger. Samtidig tilsætter jeg mine designs humor. Jeg vil have at folk smiler, når de f.eks. ser møbelikonet Svanen afbilledet som en levende svanefugl,” siger Martin Brix Midtgaard og tilføjer:
“Min ambition er at bringe design-klassikerne tilbage til deres originale udgangspunkt ved at fortolke dem helt bogstaveligt. Mange morer sig over, at de med mine designs pludselig har råd til at have Koglen hængende i stuen. Eller forære Svanen i julegave til deres forældre. Ellers er det jo ikke ligefrem forbeholdt alle at have råd til det dyre interiør.”
Som nyslået selvstændig håber Martin Brix Midtgaard, at NOKUKO kan hjælpe ham til at nå ud til endnu flere mennesker med sine designs. Og han ser det at blive en del af et kunstnerisk fællesskab som en unik mulighed for at blive kreativt inspireret.
Portrættet er udarbejdet af NOKUKO - www.nokuko.com i samarbejde med Brainchild.
Portrættet er skrevet af Anne Mette Steen-Andersen
Billeder af Alan Pedersen (alantherock) i samarbejde med Brainchild.
kilde: https://www.nokuko.com/portraitbrainchildda
Kontaktperson:
Alan Pedersen
Telefon:+45 22433333
Afsender:
NOKUKO - More Than Prints
Vesterbrogade 24b (republikken coworking space)
1620 København V
Filer og billeder