Publiceret den: 03-09-2019
Novellesamlingen 'Forfra' af Joan Dansberg

“For mig handler kærlighed ikke kun om baskende sommerfugle i maven, men også om accept og respekt, og om at udvikle sig sammen. Man kan miste kærligheden på så mange måder. Den kan stille og roligt glide ud, men der kan også ligge voldsomme begivenheder til grund. Sommetider kan det at miste kærligheden endda være en rigtig grim oplevelse og måske efterlade en eller flere involverede med varige psykiske men. Jeg tror, vi nogle gange glemmer at forventningsafstemme vores ønsker for et samliv. Måske er vi konfliktsky. Måske har vi aldrig lært, hvordan vi skal tale ordentligt sammen, eller måske har vi savnet kærligheden fra barnsben.”

Det var tanker og oplevelser som disse, der fik Joan Dansberg i gang med at skrive novellesamlingen ‘Forfra’, hvis fortællinger alle handler om mistet kærlighed.

Alle historierne tager udgangspunkt i noget, der godt kunne ske i virkeligheden. De er meget forskellige, hvad angår tid, sted og personer, men de rammer alle ned i hverdagslivet og viser på en direkte og/eller indirekte måde, hvordan mennesker lever sammen med alle de sociale og psykologiske mekanismer, der er.

Læseren stifter bekendtskab med både jalousiens grimme ansigt, en kvindes udspekulerede hævn og en mands grusomme ‘pay back’ over for sin kones elsker.

I en novelle kan læseren klukke over den sexfikserede teenagedreng, der ender med at få røde ører.
Der er også fortællinger om ældre ægtepar, hvor kærligheden for længst er forsvundet, og spørgsmålet om, hvordan man lever med den erkendelse.

Om Joan Dansberg
Joan Dansberg er født i 1955 på Christianshavn og er ud af en ganske almindelig arbejderfamilie. I ungdomsårene boede familien på Vesterbro. Bibliotekerne og bøgerne har altid været hendes faste holdepunkter, og fascinationen af ord har altid været til stede. Hun er uddannet inden for kontor og regnskab og drev blandt andet firma sammen med sin mand i mere end tyve år. Hun bor nu i Holbæk.

Sideløbende med driften af det fælles firma har Joan skrevet flere bøger.

Den første, ‘Sprællevende’, udkom hos Kræftens Bekæmpelse i 1997, en dagbog om at leve med og overleve diagnosen underlivskræft.

Derefter fulgte ‘Sagde du noget, kælling?’ i 2004, en fiktionsroman om vold og alkohol i ægteskabet. Blot to år senere udkom ‘Hvad der er dit …’, også en fiktionsroman, med temaerne skizofreni og sygelig jalousi.

I 2007 fik Joans mand konstateret en hjernesvulst. Han opfordrede hende til at skrive dagbog om hans sygdomsforløb. Det blev til dagbogen ‘Aftenlys’ som udkom i 2009, blot et par uger før han døde på hospice.

Seneste udgivelse er ‘Broderparten’, 2018. Den er skrevet som roman, men bygger på virkelige hændelser, nemlig økonomisk svindel begået mod en hjerneskadet og døende mand. Bogen sætter fokus på huller i retssystemet, når det gælder hjerneskadede og deres pårørende.

Andre oplysninger
Mail: joan.dansberg@gmail.com
Facebook: da-dk.facebook.com/forfatterjoandansberg/
Hjemmeside: joandansberg.dk

Udgivelsesdato: 24. september 2019
Titel: Forfra
ISBN: 978-87-999923-2-4
Antal sider: 159
Format: Paperback, 140 x 220mm
Forlaget Lunden
Vejledende pris: 149,95 kr.

Kan også købes som e-bog,
ISBN: 978-87-999923-3-1
Vejledende pris: 69,95 kr.

Anmeldereksemplar af novellesamlingen kan rekvireres som fysisk eller elektronisk udgave ved henvendelse til Joan Dansberg: joan.dansberg@gmail.com, telefon 40 15 44 11.
JOAN DANSBERG

Forlaget Lunden