Publiceret den: 27-08-2019
En hasselnød drageret med hvid chokolade og rullet i knust rå lakrids. Så simpelt er det, men hos det lille, familiedrevne Elmelund Chocolatier Organic gør de det så overbevisende, at det indbragte en bronzepris på International Chocolate Awards Scandinavia 2019.

”Det er en fantastisk følelse, hver gang vi rammer en kombination af ingredienser, der bare fungerer og smager vidunderligt. Den knuste rå lakrids giver en mere vedholdende smag af lakrids end traditionelt lakridspulver. Det er råvarerne, der skaber produktet. Har du gode råvarer, får du et færdigt produkt, der afspejler dette,” lyder det fra Jan Elmelund, der sammen med hustruen Amanda står i spidsen for det lille familieforetagende i Vordingborg.
Sammen har de siden 2004 produceret økologisk chokolade af høj kvalitet på chokoladefabrikken Økoladen, der især leverer økologiske chokoladeprodukter til en række supermarkeder som Irma, Salling, Meny og Coop. I 2014 tog de sammen den krævende chocolatier-uddannelse med et ønske om at løfte barren for dem selv og finde ny inspiration og viden inden for chokoladefremstilling.

ET KREATIVT FRIRUM DER BLEV ET SUCCESFULDT BRAND
”Elmelund Chocolatier Organic er blevet en helt særlig kreativ arena for os, fordi det for alvor er her, vi kan eksperimentere med fyldte chokolader. Her leger vi med de fineste og mest eksklusive råvarer og tillader os selv at være både selektive og kreative. Håndværket og den finesse vi ligger i hvert stykke chokolade, er en kæmpe del af, hvad vi står for. Hver en lille detalje tæller, og vi nørder med produktet og ingredienser for at skabe et færdigt resultat, hvor der ikke er gået på kompromis på noget,” forklarer Jan Elmelund.

Parrets ”kreative frirum” er blevet et succesfuldt brand for Økoladen, og kunderne har taget rigtig godt imod de små håndlavede dragéer og fyldte chokolader. I 2018 vandt de for eksempel Salling Food Awards Publikumspris, og nu er anstrengelserne så også blevet kronet med prisen fra International Chocolate Awards.

HÅNDLAVET ØKOLOGISK LUKSUS MED SMAG AF ENTUSIASME
”Vi har valgt at fremstille økologisk chokolade, fordi det er den rene vare. Vi har også valgt at fremstille vores chokolade i hånden, fordi det giver os en bedre føling med råvarerne. Men også fordi det giver os en spændende og kreativ arbejdsdag, hvor det ikke kun drejer sig om at stå ved et samlebånd og pakke produkter, der er spyttet ud af en maskine. Den glæde og entusiasme, vi lægger i vores arbejde, håber vi at kunderne kan smage,” siger Jan Elmelund.

De økologiske luksusprodukter fra Elmelund Chocolatier Organic kan blandt andet købes i udvalgte specialforretninger og vinbutikker. Se mere information om produkterne på www.elmelund.dk.
Jan Elmelund
Telefon:5589 3212