Publiceret den: 04-09-2019
Poinsettia til Efterår, Halloween, Advent og Jul

Den skønne Poinsettia – bedre kendt som Julestjerne – er utrolig populær blandt både unge og ældre, og det gælder ikke bare den traditionelle røde Julestjerne. Helt nye farver er kommet til takket være den danske forædler Graff Breeding, der har døbt sin prisvindende serie Q-ismas Star®. Med en farveskala, der spænder fra det gyldne, over hvid, pink og til rød åbnes for, at man som forbruger kan nyde Poinsettia allerede fra begyndelsen af oktober i sine stuer.

I efteråret matcher den smukke gyldne Poinsettia f.eks. årstiden mangfoldighed i farver, og samme plante er også fremragende til f.eks. en Halloween-oppyntning. Den hvide Pointsettia varsler vinterens komme, og med den smukke pink Poinsettia kan man langsomt varme op til julen, før det hele kulminerer med den traditionelle røde julestjerne.

Julestjernen – uanset farve – udmærker sig med stor holdbarhed, en tydeligt formet ’stjerne’ og en tæt kompakthed i struktur. Planten skal vandes moderat med konstant fugtig pottejord, men må ikke overvandes. Den trives bedst, når den står lyst uden direkte sol.

- - - - - - - - -

Familie Euphorbiaceae
Navn Euphorbia pulcherrima
Populærnavn Julestjerne
Vanding Hold pottejorden konstant fugtig, men undlad at overvande.
Gødning Ingen gødning.
Placering Inde
Lysbehov Trives bedst på en lys placering, men tåler ikke direkte sol.
Oprindelse Sydamerika
Anvendelse Stueplante under generelle forhold.
Sæson Oktober-december

- - - - - - - -

Gartneriet Graff Kristensen A/S i Sabro ved Aarhus er blandt verdens absolut førende gartnerier med sin produktion og forædling af Hibiscus og Poinsettia. Gennem årene har Graff Kristensen A/S vundet en lang række internationale priser for sine produkter, og i 2017 blev gartneriet kåret som ”International Grower of the Year” 2017 - gartnerierhvervets svar på en Oscar.
Jens Poulsen

Dania Marketing ApS