Publiceret den: 05-08-2019
Roser skal være smukke, men sundhed er mindst ligeså vigtigt. En skøn duft kombineret med sundhed er det rene guf for haveejeren.

Fokus på sundhed – og duft
Flere nye sorter er de seneste år kommet på markedet. Moderne roser er mest af alt kendt for deres smukke ydre. Rosa Eskelund fra Roses Forever, der står bag Plant’n’relax haveroserne fokuserer ikke blot på, at forædle henrivende roser med et smukt ydre, men også roser med et smukt indre –bl.a. i form af duft. Den bedste nyhed er dog, at roserne er sunde, hvilket for haveejerne betyder et minimum af pasning og pleje.

Et hav af muligheder
Der findes ikke noget mere skønt end en have fyldt med duftende roser. Men fortvivl ikke hvis du kun har en altan eller en meget lille have, da flere af de nye sorter også kan trives i en krukke. De nye roser er desuden lettere at passe, hvis blot man følger de simple råd om gødning og beskæring.

De duftende haveroser kan også bruges til meget andet end forkælelse af sanserne i haven. De er bl.a. også lækre, at bruge til duftende buketter – til dig selv, veninden eller værtinden. De kan også bruges til at pifte den velklædte mand op, med en enkelt rose i knaphullet.

Rosas anbefalinger
• Plant rosen så podestedet er ca. 8 cm under jordoverfladen. Gælder både barrodsroser og roser i potter
• Ved plantning i krukker, sørg da for godt dræn.
• Husk at vande godt.
• Gød ca. 4-6 gange i vækstsæsonen, som går fra medio april til medio september.
• Gødning skal indeholde mikronæringsstoffer for optimal kvalitet. Denne gødning er let at anskaffe, enten i dit lokale byggemarked eller havecenter.
• Klip eller beskær roserne medio april
• En sommerbeskæring kan også gøres og giver et smukt efterårs flor.
• Nyd derefter de smukke roser fra tidligt sommer til frosten igen sætter ind. Nogle af sorterne sætter endda også smukke hyben, som kan nydes hele vinteren.

Billedtekst
1: Inger’s rose er en duftende busk- og buketrose. I baggrunden ses ‘Our Last Summer’ som er en populær, duftende, storblomstrende klatrerose
2: Fru Nørby buketrose med store blomster og vidunderlig duft. Mørkegrønne, sunde blade kendetegner Rosas haveroser
3: Duftende buket med nogle af Rosas nye roser, bl.a. Fru Nørby.
4: Her ses Inger’s Rose, Elin’s Rose, Our Last Summer og Fru Nørby. Alle fra serien Plant'n'relax®
Rosa Eskelund
Telefon:+4551571990