Publiceret den: 10-07-2019
Kirken og de unge er fælles om jazz’en
Til årets Copenhagen Jazz Festival præsenterer uKirke tre dage med koncerter på Litauens Plads, hvor det bliver muligt at høre, hvor jazz’en er på vej hen. I fælleskab med en gruppe unge frivillige er en udendørs scene blevet stablet på bennene hvor unge jazzstjerner som Mathias Heise og Anders Fjeldsted spiller sammen med kunstnere, der er på vej til at bryde igennem.
Præsten i uKirke Thomas Nedergaard er glad for den frivillige indsats, der har resulteret i årets fedeste, gratis og unge jazzfest. “Vi har prøvet at ramme et udtryk hvor vi har nogle bands der er på vej ud over stepperne og nogle bands der er på vej lige om lidt, men fællesnævneren er, at alle musikerne er unge og talentfulde.”
Arrangøren uKirke er ungdomskirken på Vesterbro og er en del af den danske folkekirke. Thomas forklarer “Vi er med på årets jazzfestival fordi det giver mening for os at være tilstede sammen med unge, lytte til musik sammen, skabe kirkens rum udenfor kirken og hælde indhold ind i det rum”
På festivalen har uKirke har ikke bare en scene og en bar med Hancook fadøl, men også en kampagne #flinkefremmede. Thomas siger: "Vi udviklede kampagnen sammen med kulturfælleskabet VINK og de frivillige. Det er super vigtigt for os at deltage i samfundsdebatten, og oven på sådan en valgkamp vi lige har haft, er det vigtigt at fokusere på relationer. Derfor er vores tema i år, at vi skal møde nogen vi ikke kender og måske - hvem ved - blive venner?”
På Litauens plads vil uKirke stille kirkebænke ud, der fungerer som bar, sofaer ud på pladsen, plakater med #flinkefremmede og så kommer der interaktionsbokse. Thomas forklarer: der er tre interaktionsbokse, hvor du kan møde en fremmed eller blive lidt udfordret lidt på din komfortzone. Den ene af dem er en boks hvor vi har indtalt en masse spørgsmål, som du hører i høretelefoner. Samtidigt kigger du en fremmed i øjnene, der også lytter til en masse spørgsmål. Fx, Har du fået morgenmad i morges? Eller hvem havde du sidst sex med?
Fakta:
uJazz på Litauens Plads finder sted 11.-13. juli med blandt andet Kaleiido, Alaeai, Marie Mørck Quartet, Mathias Heise Quadrillion, Valdemar Shanmugam, Anders Fjeldsted Sextet, Victor Bøsling, GØ og Emil Hornhaver Trio feat. Thomas Fryland.
Thomas Nedergaard

uKirke - ungdomskirken på Vesterbro