Publiceret den: 04-07-2019
Kan du li’ hjemmebagt brød?
Det svarer nærmest alle ”JA” til… men når man så spørger videre ”Bager du selv?” – så falder rigtig mange fra. Det er faktisk næsten halvdelen af danskerne, som aldrig eller meget sjældent bager. Det må der gøres noget ved, for hjemmebagt brød er meget sundere og samtidig er det endda billigere at bage selv! Med en stor passion for mad lavet fra bunden og en hustru Hanne, som bager rigtig meget, gik opfinderen Niels Houbak i gang.

Det startede med et ”BUM”
Da Niels sad i sofaen om aftenen, og konen og børnene var gået i seng, så lød der ofte et ”BUM” fra køkkenet. Han undrede sig, indtil han en dag fandt låget fra en køkkenskål på gulvet. Det var poppet af skålen med langtidshævet dej, som stod på køkkenbordet.
Da Hanne næste dag forklarede, hvordan det hele hang sammen, og hvor let det rent faktisk er at lave de lækreste langtidshævede boller, så tænkte han ”Hvorfor gør alle ikke bare det?”

Vi kan ikke li’ dej på fingrene og alt den opvask…
Forbrugerundersøgelsen gik i gang. Venner og bekendte blev spurgt, hvorfor de ikke bagte. Langt de fleste orkede ikke rod med mel på bordet og opvask. Rigtig mange kunne ikke lide dej på fingrene, og andre synes, at det var besværligt og tog alt for lang tid. Det var startskuddet til en nysgerrig og vedholdende opfinder hjerne.

Den lange rejse fra opfinder til forbrugerens køkken…
Gode ideer er der nok af, men hvornår har du sidst mødt en, som har skabt et produkt, som rent faktisk når helt ud til forbrugerne?
Det kræver vist både lidt held og vedholdenhed, at nå så langt. Da prototypen af Bageposen™ endelig efter ca. 22 modeller var klar, så var der ikke et øje tørt. Men det var i virkeligheden først nu, at det hårde arbejde gik igang - patentansøgning, produktion, salgskanaler, markedsføring, forbrugerkendskab osv osv….

Fra Danmark til Portugal…
Partneren som både kunne producere og sælge Bageposen™ viste sig at være Silvex i Portugal. Samme virksomhed som i dag også producerer bl.a. Erling Vangedals isterningepose. Schur er salgspartner i Skandinavien. Idag findes produktet her i Danmark på hylderne hos f.eks. Kvickly, Super Brugsen, IRMA, Fleggaard, Normal m.fl.

Mere end 240.000 visninger af video på Facebook….
Ingen køber eller leder efter en vare, som de ikke ved findes. Hvor tit udforsker du selv lige hylderne med emballage i supermarkedet?
Som opfinder kan man egentlig først juble, når forbrugerne rent faktisk køber produktet og får glæde af det hjemmebagte brød.

Bageposen er jo et lille produkt blandt mange både hos Silves, Schur og i supermarkedet…. Så hvem og hvordan skaber man lige forbrugerkendskab?
Opfinderen måtte selv i gang på de sociale medier. Heldigvis er mange forbrugere vilde med opskrifter. Så det lykkedes faktisk for meget få midler at få vist vores video ”Sund januar med havreboller” mere end 240 tusinde gange på Facebook.

Mere end 200 bolle-opskrifter…
”Hjemme hos os har vi prøvet mere end 200 bolle opskrifter” siger opfinderen med et glimt i øjet! Heldigvis er Hanne vild med at bage, så hun tester og skaber en masse gode opskrifter, som kan anvendes til Bageposen™. Det er alt lige fra de populære havreboller til chokoladeboller, sandwichboller med pesto og sågar hjemmelavet pizza m.m.

Både sundt og billigere at bage selv…
Mad lavet fra bunden er generelt sundere end færdiglavede produkter – det gælder selvfølgelig også brød. Samtidig er det faktisk meget billigere at bage selv. Nu er der jo mange forskellige former for mel og ingredienser af forskellig kvalitet og pris – det samme med brød. Men hvis du sammenligner de billigste frosne hvede baguettes med hjemmebagte af det billigste hvedemel, du kan købe, så kan du faktisk bage ca. 5 kg hjemmebagt brød for samme pris som 1 kg frosne baguettes koster.

Campinglivet, sejlerne, gluten allergikere m.fl.
Nogle af dem, som er særlig glade for den nye danske opfindelse, er campingfolket og sejlerne. Her er der lidt plads, og de vil gerne spare på opvasken. Samtidig kan Bageposen™ nemmere finde plads på køl end den store skål.
Det er ikke altid let at købe lækkert glutenfrit brød – det er ofte meget tørt. Gluten allergikerne er vilde med Bageposen™, da den gør det så nemt for dem at bage nærmest hver dag.

Hvilken dej byder du uventede gæster…
Med Bageposen™ kan du altid have dej i køleskabet. Dejen kan langtidshæve i op til ca. 72 timer, så du kan til enhver tid forkæle uventede gæster med friskbagte boller, eller servere morgenmad på sengen for din kæreste…
Du kan faktisk også lave to boller en dag – lukke posen og lave to boller næste dag osv…. – godt til enlige

”Jeg fik bagelysten tilbage”