Publiceret den: 04-07-2019
Hærvejsvandringen 2019 (Nr 47)
Slesvig –Viborg 300 km eller 200 km
7.- 13. juli (Hver år uge 28)

Vandreforeningen Fodslaw startede i 1973 med en vandretur på 300 km, gennemført efter historiske beskrivelser, som pilgrimsrejse 7 dage fra Viborg til Slesvig. Fodslaw vendte ruten, så målet blev i Viborg.

Nu 47 år efter starten i 1973, har flere tusinde gennemført turen, mange kun en enkelt gang og 1 person har gennemført alle gange. Mange har deltaget 25 gange eller mere.
Turen starter i Slesvig søndag den 7. juli og slutter i Viborg lørdag den 13. juli på Borgvold.
Gennem årene er ruten ændret mange steder, både med nye historiske indslag, men også på grund af mange ny anlagte naturstier.

Fodslaw ønsker at fange nye og yngre deltagere. På årets tur der på nuværende tidspunkt har omkring 150 tilmeldte, er der ca. 30 der deltager for første gang. Dette svarer meget godt til at mellem 20 og 25 procent af deltagerne er debutanter. Fodslaw håber på at mange af disse vender tilbage for at gå turen på et senere tidspunkt.

Deltagerne kommer fra hele verden. Ca. 45 procent kommer fra Danmark og resten er udlændinge, Der er gerne deltagere fra 10 – 15 forskellige lande, de senere år med størsteparten fra Tyskland og Belgien.

De daglige rutelængder ligger for HVV 300 km er mellem 44 og 49 km, og for de daglige rutelængder for HVV 200 km er mellem 25 og 33 km.

Et arrangement som Hærvejsvandringen kræver både tilrettelæggelse og meget arbejde, derfor bruger 38 frivillige hjælpere hvert år en uge af deres sommerferie på at vandrerne kan have en god oplevelse. Mange hjælpere har været med i 40, 25 eller 10 år.

Det kan måske sammenlignes lidt med et cirkus der drager fra by til by når hjælperkaravanen kører gennem Jylland. 3 – 4 lastbiler og adskillige personbiler kører i løbet af dagen langs med ruten fra det ene overnatningssted til det næste.

Hver dag er der 4 rastepladser hos forskellige lodsejere, som låner os deres gårdsplads eller maskinhus. Mange af rastepladserne er jo gengangere fra år til år, så nogle at disse lodsejer har lagt lokaler til i op til 40 år.

Fodslaw stiller sig gerne til rådighed for yderligere oplysninger, disse besvares gerne pr. mail
formand@fodslaw.dk eller endnu bedre, ved en opringning til presseansvarlig vandringsleder
Knud Overgaard Andersen på tlf: 2033 7669.
Knud Overgaard Andersen
Telefon:20337669