Pressemeddelelser
Publiceret den: 21-06-2019
KOED A/S i Østjylland har knækket koden til markant øget bæredygtighed i en konservativ branche

De fleste store bilproducenter har bæredygtighed højt på deres agenda og bruger det aktivt i kommunikation, men hvad med markedet? Bruger forhandlere og værksteder blot løftet om bæredygtighed som et smart buzz-word overfor målgruppen og til greenwashing overfor samfundet? Omfavner forbrugerne det kun for at lette samvittigheden? Mulighederne er mange og bør inspirere alle led i værdikæden, men der er også udfordringer på vej mod målet i den konservative bilbranche.

En branche i forandring
Virksomheder, der sælger brugte reservedele, er gennem generationer placeret i kategorien autoophuggere, men med tidens og teknologiens hastige udvikling, er dette begreb uddøende. I dag er det tæt på at en autoophugger sidestilles med en skrothandler i kategorien ”brune” erhverv.
Nogle ser skriften på væggen, og løfter deres image ved at kalde sig autogenbrugere, selv om det er blot er gammel vin på nye flasker. At genbruge, eller som det hedder på engelsk; re-cycle, handler essentielt om at se mere på materialet end på produktet. Det betyder at aluminiumsfælge kan blive til øldåser, bilkarrosserier til bæredygtige designmøbler og bildæk til tæppe-underlag.
Med genanvendelse, som på engelsk hedder re-use, tager man fx en komplet forlygte i original kvalitet og anvender den igen til præcis samme formål. Sammenlignet med både ny-produktion af en tilsvarende del såvel som forarbejdning til et andet produkt, sparer gennemført genanvendelse enorme mængder energi, forurening og CO2-udledning.
Det er også væsentligt at se på hvad der kræves for at skrotte biler, da fx shredding (itu-rivning, red.) af en komplet bil, kræver meget energi og giver forholdsvist lavt udbytte af rene og genbrugelige materialer. Der går alt for mange gode reservedele tabt, og udvindingen af værdifulde materialer som kobber og guld fra fx elektroniske styreenheder, er svært at få tilstrækkeligt stort udbytte af.
En markant øget grad af genanvendelse er derfor den ultimativt bedste løsning for bilejere, for økonomien, for samfundet og for miljøet.

Stort potentiale, men kun lille nødvendighed
Nyere biler indeholder langt flere, bedre og dyrere komponenter med potentiale til genanvendelse, men i branchen er der er stadig for meget spild, da der ikke gås tilstrækkeligt meget i dybden og detaljen – virksomhederne i branchen ser ganske enkelt ikke potentialet. Essensen er, at så længe ophuggerne og genbrugerne kan tjene penge på at lave business as usual, er de reelt ikke tvunget til at udvikle sig.
Fra politisk hold bliver der snakket meget om bæredygtighed og grøn omstilling, men reelle lovmæssige tiltag er der ikke mange af, og det gør at udviklingen går meget langsomt. Tendenserne peger dog i retning af kommende lovmæssigt krav om genanvendelse, da der fx Frankrig er indført en lov om primært brug af brugte dele ved reparation af biler, hvilket er modigt, men også nødvendigt for at fremme bæredygtighed.

Opgør med vanetænkning
Alle bilproducenter er økonomisk afhængige af en værdikæde, der i store træk har været den samme i mere end 100 år. De skal tjene penge på at sælge nye biler og på at sælge originale nye reservedele. Eftermarkedet giver dem også en indirekte indtjening fra autorisationer, licenser og rettigheder til brug af fx varemærke, IT, software etc.
Hvor de fleste værksteder i mange år har anvendt nye originale og uoriginale reservedele, skal de i højere grad vænnes til at bruge brugte dele. Derfor skal der fra aktørerne i branchen gøres en stor indsats for at øge både synlighed og tilgængelighed, og ikke mindst sikre at den omkringliggende service skal være over normalt niveau. I store træk handler det om at de virksomheder, der sælger brugte reservedele, tilbyder den rigtige del, til den rigtige pris og til tiden, ellers vælger værkstederne den trygge løsning, den løsning de altid har brugt.
Det rammer hovedet på sømmet i relation til hvorfor udviklingen går langsomt, og her handler det om vanetænkning. Hvorfor skal især værkstederne ændre deres forretningsmodel, når den fungerer ganske fortræffeligt? Der er ingen lovmæssige krav, konkurrencen på området er nærmest ikke-eksisterende, og kunderne stiller ikke ultimative krav endnu.
Denne sovepude står nu til at blive udfordret for alvor, og en lille østjysk virksomhed er pionér på området.

Pionér gennem nichefokus og mod
Virksomheden KOED A/S, der holder til i den østjyske by Kolind, har gennem snart 25 år specialiseret sig i salg af brugte reservedele til BMW. Dette nichefokus startede på baggrund af en passion for det tyske premium-bilmærke, men er vokset til at blive et afgørende positionerings og konkurrence-parameter.
I kraft af det snævre fokus på éet bilmærke, har KOED A/S oparbejdet en helt unik viden om modeller, teknik, styrker/svagheder og efterspørgsel. Det gør at de kan genanvende en langt større del af hver bil end nogen anden i branchen – helt op imod 85%, hvor branchegennemsnittet ligger omkring 50%, så her er håndsrækningen mod bæredygtighed tydelig.
Den dybe indsigt i hver eneste del på samtlige modeller, gør at det er nemmere at adskille, kategorisere og sælge flere dele, og dermed tilfredsstille en stigende efterspørgsel i markedet.
KOED’s indehaver og direktør Henrik Høstrup Sørensen fortæller: ”For os handler det ikke længere om døre, motorer og generatorer, der ligger på et lager med håndskrevne sedler på – det handler om big business baseret på rå mængder data om salg, liggetider, lageromsætning, markeder og meget mere. Det handler også om udvalg, kvalitet og tilgængelighed, og for at være konkurrencedygtige skal vi have de bedste IT-systemer, en international webshop og de mest dedikerede medarbejdere.
Jeg vil ikke lægge skjul på at udviklingen gennem årene har krævet svære beslutninger og fravalg samt omfattende investeringer, men vi har altid troet fuldt og fast på at både markedet, miljøet og økonomien har brug for specialister som os.”
KOED A/S sælger i dag brugte originaldele til det meste af verden gennem egen webshop og via ebay, og de oplever lige nu stor vækst i salg til det tyske og hollandske marked, hvorfor marketingindsatsen har fået ekstra fokus netop der.

Forsikringsbranchen er ved at se lyset
På det danske marked arbejder KOED A/S aktivt på at øge anvendelsen af brugte originaldele i skadereparationer, og her er samarbejdet med forsikringsselskaberne essentiel.
Når en brugt del generelt koster mellem 50 og 65% af en ny, vil både forsikringsselskaber og bilejere kunne spare mange penge, og den miljømæssige gevinst er også her til at føle på.
Der er en del forsikringsselskaber, der ser mulighederne, og i samarbejde med brancheorganisationer, arbejder på såkaldte ”grønne policer”. Med en Grøn Police kan bilejere spare penge og give et bidrag til øget bæredygtighed ved at fokusere på anvendelse af brugte dele ved reparation af skader på deres bil.
Forsikringsselskaberne er klar over at det er en langsigtet plan, da værkstedernes vaner skal ændres, der er mange systemer og processer der skal optimeres til brugte dele, og leverandørerne af de brugte dele skal i langt højere grad være transparente og detaljerede omkring deres varelager. Med de første spadestik allerede taget, skal det nok udvikle sig fremover.

The missing link
KOED’s forretningsmodel har helt klart løst en aktuel udfordring, som så godt som ingen andre i branchen hidtil har haft en gennemført løsning til, og de bør inspirere hele branchen til et nyt og skarpere fokus i udviklingen.
Med politiske og nationaløkonomiske øjne er det også værd at tænke på at en højere genanvendelse af bil-komponenter, betyder mindre import af reservedele, øget beskæftigelse i branchen, og potentielt øget eksport af brugte reservedele – alt sammen noget, der bidrager til både økonomi, samfund og miljø.
Kontaktperson:
Lars Meller
Telefon:26165166
 
Afsender:
KOED A/S
Nyhåbsvej 16
8560 Kolind
 
Filer og billeder
Opret din pressemeddelelse med det samme! Opret pressemeddelelse